Al meer dan 1 miljoen euro groeigeld opgehaald door saladebar SLA via Broccoli

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
De biologische saladebar SLA is op zoek naar investeerders. Het bedrijf heeft grootste ambities; SLA wil in meerdere steden actief worden en op den duur ook uitbreiden naar het buitenland. Daar willen ze een plek veroveren in de duurzame bedrijfscatering. Dit hopen zij te kunnen realiseren door een sharefunding actie op het platform Broccoli. Na vijf dagen hebben zij al ruim een miljoen van de 1,5 miljoen op weten te halen. Dit meldt de Ondernemer.

Twintig extra restaurants. Dat is de ambitie die eigenaren Jop van de Graaf en Nina Pierson van SLA hebben. Maar daar is geld voor nodig. Daar leek sharefundingplatform Broccoli hen het meest geschikt voor. “In Nederland is er ruimte voor 35 SLA-vestigingen. Momenteel zijn er dertien filialen en we gaan volgend jaar een vestiging openen in Leiden en Delft”, zegt Hans Bruning, die de dagelijkse leiding heeft over SLA. Zijn komst heeft de visie van het bedrijf aangescherpt om een grotere doelgroep aan te spreken.

Niet alleen voor hipsters

Tegenwoordig is plant-based koken geen niche meer. Het merk staat dan ook voor gezond en duurzaam eten. Dit spreekt een bredere doelgroep aan. “Gelukkig hoeven we steeds minder mensen te overtuigen. Je ziet in een land als Amerika hoe daar dezelfde diensten groeien”.

In 2013 startten Van de Graaf en Pierson hun eerste SLA bar in Amsterdam. Deze werd snel erg populair en ondertussen zijn er dertien saladebars in de Randstad. De kracht van SLA zit hem in het in zee gaan met franchisenemers, stelt Bruning. “We geloven in de kracht van lokaal ondernemerschap. In Haarlem hebben wij de vestiging overgedragen aan een franchisenemer en we zijn nu in gesprek met een paar anderen. Het doel is om ook buiten de Randstad SLA saladebars te openen. Zo kijken we nu bijvoorbeeld naar Apeldoorn”.

Gemeentes gelijkgestemd

Voor het openen van een nieuwe vestiging heeft SLA niet de criteria die alle horecaondernemers hebben. “Voor tussen de 100.000 en 200.000 euro kunnen we een winkel opzetten. Wij zitten voornamelijk aan de randen van stadscentra en buiten horecaconcentratiegebieden. We kunnen volstaan met het huren van een winkelpand, waar vaak lagere huren gelden. Gemeentes zoals die van Leiden zijn ons vaak goedgezind. Omdat wij geen alcoholische dranken schenken en op tijd sluiten veroorzaken wij geen problemen. Daarnaast sluit de missie van gezond eten vaak aan bij die van de gemeentes”.

Door: Nationale Horecagids