Maaltijdbezorger Just Eat ziet dat de bestellingen steeds verder teruglopen

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft het aantal bestellingen in het derde kwartaal zien dalen tot 235 miljoen, een afname van 11 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Volgens het bedrijf komt dit vooral door het einde van de Covid-19-beperkingen.

Tijdens de coronapandemie maakte het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl een enorme groei door. Nu de lockdowns zijn opgeheven, eten mensen weer meer buiten de deur in plaats van dat ze eten aan huis laten bezorgen.

Klanten van het bedrijf bestelden in het afgelopen kwartaal voor 6,9 miljard euro aan eten en boodschappen. Dat was in het derde kwartaal van vorig jaar 6,8 miljard euro.

Geen verlies meer 

Volgens Just Eat is er een positief aangepast bedrijfsresultaat geboekt in het derde kwartaal, naar eigen zeggen eerder dan verwacht. Dat betekent dat het bedrijf geen verlies meer lijdt op de normale bedrijfsvoering. Waar de winst precies op uit is gekomen is niet bekendgemaakt.

De directie van het bedrijf is wat positiever geworden over de verwachtingen voor de rest van het jaar, als gevolg van "de aanzienlijke vooruitgang" in het derde kwartaal. Het concern gaat nu uit van een positief bedrijfsresultaat voor de tweede helft van 2022. Eerder schommelde de verwachting voor de winstmarge tussen een min van 0,5 procent tot een plus van 0,7 procent. In de eerste helft van dit jaar werd nog een verlies geleden van 134 miljoen euro.

Winstgevend 

Just Eat maakte eind vorige maand al bekend dat het bedrijf in de tweede helft van dit jaar naar verwachting winstgevend zal zijn. Het concern zet al langer in op het verhogen van de inkomsten per bestelling, terwijl het bedrijf ook minder geld kwijt wil zijn aan bezorgingen.

Door: ANP