Flitsbezorgdiensten zorgen voor slecht imago platformbedrijven

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Flitsbezorgdiensten zijn de reden van het slechte imago van platformbedrijven. Dat vindt Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit. Dit meldt De Ondernemer.

Inmiddels is het woord platformeconomie een containerbegrip geworden volgens Molenaar. Met name in de politiek zou volgens de econoom alles op een hoop gesmeten worden.

Aggregators en bemiddelaars

Amazon, bol.com en Alibaba zijn echter de zogenoemde aggregators. Dat zijn digitale warenhuizen die producten verkopen van andere partijen. Deze partijen moeten vijftien procent commissie betalen aan het platform.

Een ander deel van de zogeheten platformeconomie zijn de bemiddelaars volgens Molenaar. Hier schaart hij Thuisbezorgd, Booking.com en Airbnb onder. Zij brengen de klanten, zoals de horeca of appartementen, naar de consument die een hotel wil boeken of ergens eten wil bestellen.

Darkstores

Doordat de flitsbezorgingdiensten zogeheten darkstores openen in wijken, ontstaat er overlast. Bijvoorbeeld bij het laden en lossen, maar ook met de bezorgscooters die de weg op het voetpad blokkeren. Daarnaast worden de bestellers onderbetaald volgens de econoom en moeten zij onder slechte condities werken. Dit zorgt voor een negatief sentiment denkt Molenaar.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer