Biologisch geen hype; EkoPlaza toont overstijgende groei 1ste kwartaal

Door Redactie Nationale Horecagids
7 min

VEGHEL - De biologische supermarktketen EkoPlaza groeit bovengemiddeld in omzet, aantal klanten en besteding, zo laten de GfK en EkoPlaza indexcijfers van het eerste kwartaal zien. Dit in tegenstelling tot supermarkten in het algemeen, die te maken hebben met een steeds dunnere omzetgroei door een dalend consumentenvertrouwen.

Waar de groei van supermarkten in het algemeen nagenoeg tot stilstand is gekomen, blijft EkoPlaza een autonome groei tonen. De indexcijfers tonen dat EkoPlaza de eerste drie maanden van het jaar zowel in het aantal klanten als het bestedingsbedrag de landelijke supermarktcijfers oversteeg.

In het eerste kwartaal wist EkoPlaza gemiddeld wekelijks een omzetindexcijfer van 3,6 te bereiken, ruim drie keer zo hoog als de landelijke score van supermarkten van 1,2. Met name in de laatste weken van het eerste kwartaal realiseerde EkoPlaza een enorme groei. Dat was te danken aan de campagne rondom de opening van de 50ste winkel in samenwerking met 24Kitchen om biologisch bereikbaar te maken.

Toppunt
In week 10 was het hoogtepunt, dankzij de start van een landelijke campagne ter ere van de opening van de 50ste supermarkt. In deze week scoorde EkoPlaza een omzet indexcijfer van 15,3 autonome groei, ruim zeven keer zo hoog als het landelijk gemiddelde van 2,1. De effecten van de campagne bleken niet slechts tijdelijk; ook in de weken die volgden bleven alle vestigingen gemiddeld 10 procent meer omzet draaien dan de GfK cijfers.

Nieuwe klanten blijven mede doordat er als onderdeel van de campagne 50 dagen lang, 5 producten per week tegen 50 procent korting te koop zijn. Vooral de nieuwe en vernieuwde vestigingen doen het goed, dankzij het feit dat deze qua inrichting en opzet gericht zijn op de lichtgroene consument. De koers van EkoPlaza heeft zichzelf bewezen.

Hype
Directeur Erik Does stelt dat biologisch eten geen hype is maar een nieuwe manier van leven. Hierbij staat bewust leven en consumeren centraal, niet alleen om persoonlijke redenen, maar ook om maatschappelijke betrokkenheid te tonen. EkoPlaza opende begin maart haar 50ste supermarkt en heeft de ambitie om binnen twee jaar 75 vestigingen te hebben. De laatste tijd zag EkoPlaza dan ook een steeds grotere groep 'lichtgroene' consumenten in haar nieuwe en vernieuwde winkels.

Focus
Hoewel de focus bij EkoPlaza op vers ligt, scoorden vooral de 'droge' kruidenierswaren erg goed de laatste tijd. Dit komt voornamelijk door de sterkere samenwerking met groothandel Udea, waarbij bij het vernieuwen van het assortiment een betere prijs/kwaliteitsverhouding werd gerealiseerd. Ook de segmenten kaas, brood en banket doen deze het ook steeds beter. Deze productgroepen kregen in de nieuwe winkels meer aandacht.

Filosofie
De EkoPlaza-filosofie is samengevat in vijf keuzes: betaalbaar biologisch, bewust lekker eten, persoonlijk en dichtbij, verrassend gevarieerd en een eerlijke samenwerking.

© Nationale Horecagids