Positie supermarkten nu anders: prijsstijging van elf procent afgelopen maand

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Voedingsmiddelen zijn de afgelopen maand met elf procent gestegen. Door de onzekerheid bij leveranciers over de prijzen van grondstoffen, vervoer, arbeid, energie en verpakkingsmaterialen zijn de prijzen voor de consument onvoorspelbaar. Prijsverhogingen komen dan ook veelal schoksgewijs. Dit meldt NOS.

Als gevolg hiervan durven veel leveranciers alleen nog korte contracten af te sluiten met supermarktconcerns. Koen de Jong, directeur bij IPLC, geeft aan in de 35 jaar dat hij in de branche werkt nog nooit de omvang, heftigheid en snelheid van de prijsstijgingen heeft meegemaakt. Alle partijen niet.

Onderhandelingen

Al decennialang zijn de onderhandelingen tussen de detailhandel en de leveranciers hard. De supermarktconcerns zijn zich er namelijk van bewust wat hun positie op de markt is en dat er heel dunne marges zijn. Daarom wordt er scherp geconcurreerd. Tegenwoordig worden zij geconfronteerd met enorm veel kostenstijgingen op verschillende gebieden. Supermarkten hebben hierdoor niet meer een vinger in de pap, maar juist de leveranciers.

Iedereen heeft moeite

Leveranciers zijn zich ervan bewust dat de supermarkten niet meer naar een andere leverancier kunnen gaan als de prijs niet meer bevalt. Iedereen heeft immers moeite om aan grondstoffen te komen, waardoor de prijzen overal hoog zijn.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer