Hogere prijzen helpen Carlsberg aan meer omzet

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
(Novum) - Carlsberg heeft in het tweede kwartaal een procent meer omzet geboekt dan in die periode vorig jaar. De Deense concurrent van Heineken verkocht zijn bier voor een hogere prijs, mede door populariteit van de premiummerken Tuborg en Grimbergen. De omzetstijging werd gedrukt door negatieve wisselkoersen.

 

De Deense bierbrouwer meldde woensdag in het tweede kwartaal een omzet te hebben geboekt van 19,2 miljard Deense kroon (2,6 miljard euro). Los van acquisities en valuta-effecten steeg de omzet met vier procent. Aankopen, zoals de Chinese brouwer Chongqing, zorgde voor nog eens vier procent meer omzet. Het omwisselen van de omzet naar Deense kroon drukte de omzet echter met zeven procent.

Het operationeel resultaat van Carlsberg steeg met zes procent tot 3,6 miljard Deense kroon. De winst kwam zeven procent hoger uit op 2,4 miljard kroon.

Voor de tweede jaarhelft vreest Carlsberg dat de spanningen tussen Oekraïne en Rusland een negatief effect gaan hebben op de inkomsten uit de bierverkoop Oost-Europa. Omdat klanten wereldwijd naar verwachting hun voorraden gaan verlagen, verwacht Carlsberg een lager resultaat te boeken dan eerder was voorspeld.

De brouwer verwacht nu een groei van het operationele resultaat, zonder eenmalige lasten, van minder dan vijf procent. Eerst was een groei dichterbij de tien procent voorzien. Inclusief bijzondere items wordt zelfs een lichte krimp verwacht van het operationele resultaat en de nettowinst.