ABN AMRO: ‘Strandpaviljoens gaan zonnige toekomst tegemoet’

Door Nationale Horecagids
4 min
De ABN AMRO voorspelt dat de strandpaviljoens in Nederland een overwegend goed jaar gaan meemaken. Meer dan de helft  van de ondernemers, 60 procent, is positief gestemd. Zij verwachten dat zij dit jaar óf dezelfde omzet óf meer omzet dan vorig jaar gaan maken. Toch verwacht twee derde ook dat de marges een stuk lager liggen. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO onder 149 strandpaviljoenhouders.

De belangrijkste oorzaken voor de verwachting van de ondernemers zijn de stijgende kosten voor inkoop, maar ook de hogere lasten voor het jaarlijks op- en afbouwen van de tenten. Dit is verplicht voor de helft van de strandpaviljoens, vanwege regelgeving of omdat deze aan de rand van een natuurgebied staan. Jaarlijks worden daarom 169 paviljoens neergezet en weggehaald.

Op- en afbouw

Bijna alle strandtenthouders geven aan dat de kosten voor de op- en afbouw van hun paviljoens stijgen en dat dit onnodige schade aanbrengt aan de wanden, installaties en inventaris. Veertig procent van de ondernemers zegt dat zij jaarlijks meer dan 100.000 euro kwijt zijn hieraan. Voor sommige ondernemers loopt het bedrag zelfs op tot 200.000 euro. 9 van de 10 eigenaren geeft aan dat dit de verduurzaming van hun zaak in de weg staat.

Veel ondernemingen staan aan de rand van Natura 2000-gebieden. Door de Wet Natuurbescherming mag geen verslechtering plaatsvinden van de natuur in deze gebieden. Om hier werkvoertuigen en vervoersbewegingen in te zetten moeten ondernemers een natuurvergunning aanvragen. Veel ondernemers hebben er moeite mee om dit tijdig te regelen.

 Zakelijke gast

ABN AMRO noemt het aantal paviljoens dat zich op de zakelijke gast richt ‘opvallend’. De bank stelt dat het strand mogelijkheden biedt voor teambuilding en de behoefte hieraan neemt toe aangezien veel mensen elkaar door hybride werken minder zien. ABN geeft aan dat vergaderen aan de kust vooral populair is in Bloemendaal aan Zee, Noordwijk, Scheveningen en Zandvoort.