Veel kritiek op ‘pin-only’ horeca in Twente

Door Nationale Horecagids
5 min
In Twente is het op steeds meer plekken niet meer mogelijk om contant te betalen. Ondernemers stellen dat het contantloos betalen ‘veiliger, hygiënischer en een stuk makkelijker’ is. Toch stuiten de ondernemers op kritiek van de bezoekers, meldt de Stentor.

Een bewoner uit Enschede vindt het ‘belachelijk’ dat het niet meer mogelijk is bij sommige plekken om contant te betalen. Zij stelt dat zij het liefst alles contant betaalt en zaken mijdt waar je alleen kunt pinnen. In de regio kiezen steeds meer ondernemers voor betalen met de pinpas of de smartphone. Zo is onder andere in de bus het contant geld ook helemaal al verdwenen.

Een ondernemer die in zijn horecazaak alleen nog digitale betalingen accepteert, stelt dat het inderdaad kan helpen tegen diefstal en fraude. Hij noemt deze redenen echter niet als hoofdzaken en geeft aan dat hij de keuze heeft gemaakt omdat zij tijdens de coronapandemie op zoek gingen naar een manier om fysiek contact te verminderen.

Mag je contant geld weigeren?

Ondernemers mogen zelf weten welke betalingsmiddelen zij accepteren of niet. Dat geldt niet alleen voor de pinpas of creditcard, maar ook voor contant geld. Dat staat in de wet. Maar dan gaat de overheid er wel van uit dat de ondernemer aangeeft met bijvoorbeeld een raam- of kassasticker welke betalingsmethoden zij wel en niet accepteren.

Veel kritiek

Bij Moeke Enschede kwamen veel klachten binnen toen zij stopten met het accepteren van cash. Maar toch ging het beleid ook na de coronapandemie door. De ondernemer van het café geeft aan dat contant geld hem veel tijd en geld kost. “Daarnaast is het voor de bediening prettig om zo min mogelijk cash bij zich te dragen, voor hun eigen veiligheid”, zegt de ondernemer.

De uitbater heeft recent ervoor gekozen om contante betalingen weer te accepteren. Hij ziet dat de behoefte van de gasten om met tastbaar geld te betalen groot is en daarin wil hij ze tegemoetkomen. Hij stelt wel dat er kleine aanpassingen worden gedaan. Zo gaan niet alle medewerkers van Moeke een portemonnee dragen. Dat is volgens de ondernemer ‘uit veiligheidsoverwegingen’.

Door: Nationale Horecagids