AB Inbev herpakt zich na moeizaam eerste kwartaal

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min

(Novum) - Bierbrouwer AB Inbev heeft na een moeizame start van het jaar een iets beter tweede kwartaal gehad. De maker van onder meer Jupiler en Hertog Jan zag de omzet met 3,9 procent toenemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt AB Inbev woensdag bij presentatie van de kwartaalcijfers.

Wel zag het Belgisch-Braziliaanse concern de verkoop teruglopen met 1,2 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2012. De krimp naar is echter een stuk kleiner dan in het eerste kwartaal, toen de volumes nog met ruim vier procent afnamen. De verkoop van eigen biermerken kromp met een procent, terwijl de doorverkoop van andermans dranken juist met 4,2 steeg.

De winst van AB Inbev kromp daarentegen wel stevig in vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar. Onder aan de streep hield de brouwer anderhalf miljard euro over, een krimp van ruim 22 procent. De daling is volgens AB Inbev vooral te wijten aan hogere kosten en belastingen.