Politie en horeca in Zwolle slaan handen ineen voor beteugeling lastige klanten

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Een goede samenwerking tussen de politie en de horeca bij lastige klanten. Dat is het doel van de trainingen op 28 maart en 4 april in Zwolle. Tijdens deze trainingen wordt geoefend op handelen bij bepaalde incidenten, samen met de politie. Dat meldt Tubantia.

Binnen een paar dagen zaten alle zeventig plekken op beide dagen al vol, stelt Mark Corporaal. Hij is de eigenaar van café Blij en voorzitter van de KVU, een werkgroep die samen met de politie in Zwolle en het ZwolleFonds trainingen organiseert. Hierin wordt gefocust op onder andere aanhoudingstechnieken en wat de ondernemers moeten doen met lastige bezoekers. Daarnaast wordt er ook gekeken hoe men moet handelen als honden of paarden worden ingezet.

Aanmeldingen stroomden binnen

Het is kennelijk een belangrijke training voor ondernemers om te volgen. De aanmeldingen stroomden binnen en zorgden ervoor dat alle plekken binnen mum van tijd bezet waren. In de ochtend komen er ongeveer zeventig deelnemers, in de middag schuiven hier nog zestig studenten van de beveiligingsopleiding van Landstede bij aan.

Tijdens de trainingen wordt een uitgaansavond nagespeeld. Deelnemende studenten spelen de horecabezoekers en zo kunnen de horeca en politie oefenen met deze situatie. Hier wordt nadruk gelegd op het samenwerkingsverband tussen horecamedewerkers en de politie.

Niet alleen het personeel van uitgaansgelegenheden doen mee aan de trainingen. Ook medewerkers van restaurants en snackbars hebben zich aangemeld. De trainingen worden al voor twintig jaar gegeven, maar werden tijdelijk stopgezet in verband met de coronapandemie.

Nuttig voor iedereen

Dennis Kaatman is ondernemer en eigenaar van café Het Vliegende Paard. Hij vindt de trainingen erg belangrijk en stelt dat voorkomen beter is dan genezen. “Ik denk dat we al een fijn uitgaansklimaat hebben in Zwolle”, vertelt hij. “Dat willen we natuurlijk graag houden. Deze training en samenwerkingen zijn daar heel goed voor.”

Kaatman stelt dat het niet alleen nuttig is voor de ondernemers en hun personeel. Door deze training kan worden geoefend, maar kan de politie ook opmerken waar de ondernemers tegenaanlopen. Daarom heeft hij ook zijn eigen personeel aangespoord om mee te doen aan de trainingen.

Door: Nationale Horecagids