In Den Bosch is de horeca tevreden over de statiegeldbeker

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Er zijn ongeveer 300.000 statiegeldbekers gebruikt tijdens de carnavalsviering in Oeteldonk. Net als in Breda zijn de horecaondernemers positief over de invoering hiervan. Vooraf en tijdens carnaval klonk er wel kritiek op de herbruikbare bekers, maar de horeca zelf vindt de beker een succes, zo meldt DTV Nieuws. 

Volgens ondernemer en café-eigenaar Otto van Groenendaal is de actie met de statiegeldbekers een groot succes geweest. Hij is blij met de maatregel en ziet ook direct het resultaat: minder afval op straat. 

Daarentegen waren de bekers niet alleen maar positief. Het leek niet altijd goed te gaan tijdens carnaval. Soms waren inleverpunten niet open of zorgde storingen met de pinautomaten ervoor dat deze punten buiten werking waren. Het bleek ook dat er onduidelijk onder de carnavalsvierders war of zij de bekers nou wel of niet konden inleveren.

Herbruikbare bekers

Tijdens carnaval konden bezoekers een herbruikbare beker aanschaffen voor één euro, een pitcher kostte 5 euro. De reden voor de kosten is dat er op deze manier zuinig om wordt gegaan met de bekers en zo de stad schoner blijft tijdens carnaval. “Dat eurootje blijft gewoon terugkomen, of die nou uit mijn kassa komt of uit die van mijn buurman, dat maakt niet uit. Het is een circulair systeem”, zegt Van Groenendaal tegen DTV.

Niet alle horecaondernemers waren erover te spreken. Als gevolg van de invoering van de bekers gingen mensen speciaal op zoek naar statiegeldbekers, om die vervolgens te verzamelen en in te leveren. Daaronder vielen veel kinderen en daklozen die met grote hoeveelheden bekers bij horeca of inleverpunten aankwamen. Daarover zegt Van Groenendaal dat ondernemers bier verkopen, maar ondertussen ‘steeds weer een tientje inleveren aan iemand die een stel plastic bekers komt brengen’. Hij stelt dat de bekers eigenlijk in de kassa moeten liggen. “Dat blijft voor sommige ondernemers een beetje raar, maar ik ga ze nog wel proberen te overtuigen”, aldus Van Groenendaal.

Door: Nationale Horecagids