Geen toeslag meer op plantaardige melk bij grote koffiezaken

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Vaak betalen gasten extra voor een alternatief op koemelk. Het is niet ongewoon om daar bijna een euro extra voor neer te leggen. Grote koffiezaken zoals de Starbucks en Coffee Company stoppen echter met deze extra toeslag. Daarmee lijkt een omslag van de hogere prijs voor plantaardige melk. Bij de keten Anne&Max is plantaardige melk zelfs al goedkoper dan melk van een koe. Dit meldt Entree Magazine.

Inmiddels is het bij Anne&Max dus goedkoper om een koffie te bestellen met havermelk. De eigenaar van de keten, Wobbe van Zoelen, hoopt hiermee dat gasten vaker voor een plantaardig alternatief kiezen. Hij zegt tegen Entree dat het hem niet gaan om het winstaspect, maar de bewustwording bij zijn gasten. Hij voegt toe dat ze geen vingers willen wijzen, maar wel hopen dat mensen de ommekeer maken en het tegelijkertijd net zo lekker vinden.

Plantaardige melk als margemaker

Veel horecazaken vragen op dit moment nog een extra bedrag voor plantaardige melk. Zo wordt het vaak gebruikt om de marges op peil te houden. Dat terwijl het een milieu- en diervriendelijker product is dan koemelk. De directeur van ProVeg, Veerle Vrindts, vindt dat ondernemers deze margemakers moeten omdraaien: “Vergroot je marges door koemelk duurder te maken en biedt de plantaardige variant goedkoper aan. Dat moet goed haalbaar zijn terwijl dit netto geen geld kost of zelfs geld kan opleveren.” Ze verwacht vooralsnog dat er een omslagmoment komt. Ze stelt dat de vraag groeit en dus de prijzen zullen dalen.

Vegan zuivelproducten

De markt van plantaardige zuivelalternatieven begint steeds meer vorm te krijgen en momenteel zijn er veel alternatieven beschikbaar. Daarom denkt Van Zoelen dat ook andere zuivelproducten meer plantaardige vervangers krijgen. Zo is vegan kaas volgens haar in trek en zijn een paar bedrijven druk bezig dit product verder te ontwikkelen. Het gaat wel om toekomstplannen. Ze geeft aan dat een oude kaas of schimmelkaas tijd nodig hebben om te ontwikkelen. “Het zijn bijzondere smaken die je lastig namaakt.”

Door: Nationale Horecagids