Nederlandse bierbrouwers bereiden zich voor op statiegeld blikjes

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Vanaf 1 april dit jaar komt er statiegeld op blikjes. Daar bereidt de biermarkt zich nu volop op voor. Op dit moment worden honderden miljoenen blikjes van een speciaal logo voorzien op het etiket. Het is een behoorlijke klus volgens de Nederlandse Brouwers, zeker aangezien veel brouwerijen nog niet zijn hersteld van de coronapandemie. Dit meldt nu.nl

De voorzitter van de Nederlandse Brouwers, Fred Teeven, is vooralsnog positief over de verandering. Hij noemt het een hele operatie, maar heeft er vertrouwen in dat het in goede banen wordt geleid. In Nederland gaan jaarlijks miljarden blikjes over de toonbank. Teeven zegt dat een derde van al het bier dat wordt verkocht in blikjes komt.

Het heeft twee jaar geduurd voordat de regel eindelijk in werking werd gezet. Er moest statiegeld op blikjes komen om zwerfafval te verminderen. Het aanvankelijke plan was om hier begin dit jaar mee te starten. Doordat het inzamelingssysteem niet op tijd klaar zou zijn, is besloten om dit een paar maanden vooruit te schuiven. Daarnaast waren ook supermarkten onwillig omdat ze er niet nog een extra afvalstroom willen hebben.

Amper hersteld en nu al druk hiermee

Teeven zegt namens de bierbrouwers dat zij het erg druk hebben met het statiegeldsysteem. Zeker omdat zij nog maar nauwelijks zijn opgekrabbeld na de coronaperiode. “Na het statiegeld wil de overheid de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier verhogen en het accijnssysteem aanpassen. We krijgen veel over ons uitgestort en zijn wel toe aan een politieke adempauze”, zegt hij tegen nu.nl.

De cijfers in de bierbranche zien er in eerste instantie goed uit. Het verkoopvolume is weer op het niveau van voor corona, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Nederlandse Brouwers. Volgens Teeven geeft dit echter een vertekend beeld van de werkelijkheid. De sector kampt namelijk met andere problemen, zoals energie- en prijsstijgingen die doorberekend moeten worden naar de klanten. Daardoor blijft de branche in de ogen van Teeven in zwaar weer zitten.

Er werd afgelopen jaar ongeveer 12 miljoen hectoliter bier verkocht in Nederland. Daarvan was bijna 10 miljoen hectoliter pils, maar de hoeveelheid daalt. De opmars van alcoholvrij en speciaalbier wordt steeds zichtbaarder. Het valt Teeven op dat in het speciaalbiersegment veel laag-alcoholisch speciaalbier is verkocht.

Door: Nationale Horecagids