Espresso-martini is de nieuwe wodka-lime

Door Redactie Nationale Horecagids
6 min
Je ziet ze tegenwoordig overal. De martini glazen die niet gevuld zijn met een klassieke Martini met gin, vermout en olijven, maar met een koffie-achtig drankje met een crèmekleurige schuimlaag. Het drankje leeft helemaal op onder de jeugd. Maar hoe komt het dat de cocktail zo populair is geworden? Dit meldt het NRC.

De espresso-martini is een mix van espresso, koffielikeur en wodka. De cocktail is op zijn hoogtepunt en is enorm in de trek bij het jongere publiek. Zoals de wodka-lime hét drankje voor de veertigers en vijftigers was, of de wodka-energy van de generatie erna, is de espresso-martini voor de jongeren die uitgaan en wel een opkikkertje kunnen gebruiken.

Oorsprong

De oorsprong van de cocktail is onduidelijk. Waarschijnlijk is de eerste espresso-martini gemaakt door Londense society-shaker Dick Bradsell in de jaren '80. Hij zou op het idee zijn gekomen toen hij achter de bar stond en een vrouw hem vroeg: “Can you give me a drink that will wake me up?”

Maar of dit daadwerkelijk het begin van het drankje was kan niet gecontroleerd meer worden. Bradsell overleed in 2016 en ook heeft hij nooit de naam van de vrouw, die ondertussen een beroemde actrice zou zijn geworden, bekend gemaakt.

Er bestaat ook de mogelijkheid dat het drankje al eerder is gemaakt. Mogelijk zelfs voor horecapersoneel dat even een oppeppertje nodig had. In ieder geval wist Bradsell zijn drankje goed te verkopen.

Meeliften

Ondertussen maakt iedereen zijn eigen variant van de espresso-martini. En het verschil met een Aperol Spritz of een wodka-Redbull is dat er geen merk aan verbonden zit. Het is puur een mix van ingredienten die samen de espresso-martini vormen. Er zijn daarentegen wel merken die hun eigen naam er aan proberen te verbinden. Zo heeft Nespresso een recept voor de ‘Nespresso-martini’, maar niemand kan de vlucht van deze cocktail claimen.

Kant-en-klare cocktails

Dat het drankje erg populair is geworden in Nederland is te zien aan de aanbieders die inmiddels kant-en-klare espresso-martini cocktails in hun assortiment hebben. Sommige bars maken de cocktail niet eens meer, maar tappen die uit een machine, met een kunstmatig schuimlaagje.

Populariteit niet onlogisch

Het is geen wonder dat dit drankje zo in de trek is bij feestende jongeren. Het is een combinatie van alcohol en cafeïne. Gijsbregt Brouwer, trendwatcher van de horeca, zegt: “Het drankje is erg warm en zacht. Comfort food onder de cocktails. Het is een drankje en een toetje tegelijkertijd”.

Door: Nationale Horecagids