Horecaondernemers opgelet: dit zijn de trends van dit zomerseizoen

Door Redactie Nationale Horecagids
7 min
Nederlanders gaan massaal naar de terrassen toe. Met de start van de zomervakantie in de meeste regio’s van Nederland is het tijd voor een zomerse menukaart. Trendwatcher Gijsbregt Brouwer heeft op een rij gezet welke producten momenteel onmisbaar zijn. Dit meldt Misset Horeca.

Gasten in de horeca zijn volgens Brouwer weer toe aan luxe. Met een zomerse menukaart belooft de trendwatcher dat de professionaliteit van de terrassen zal toenemen. De tijd van bitterballen en een blokje kaas als snack is voorbij, aldus Brouwer.

Live koken

Niet alleen het aanpassen van de menukaart is belangrijk voor het zomerse terrasseizoen. Ook het interieur van het terras speelt een aanzienlijke rol. Horecagasten willen tegenwoordig zien wat er gemaakt wordt. Daarom is de huidige trend: buitenbars, buitenkeukens en koken op open vuur. Hierbij worden gerechten op de kaart live op het terras bereid.

Vegetarisch

Wat ook een trend is, is de vegetarische keuken. Horecagasten komen tegenwoordig niet alleen maar naar een terras om ‘bourgondisch te genieten’. Het moet nu ook passen in de levensstijl van de gast en gezond zijn. Een goed plan binnen dit concept is dan ook een ‘groen kader’ opnemen op de terraskaart, waarbij vegetarische en plantaardige opties worden verzameld.

Caloriearm en gezond

Daarnaast is het ook een optie om het aantal calorieën te benoemen, voor de personen die een caloriearm dieet volgen. Gasten zien het voedsel en de drank tegenwoordig graag duurzamer en gezonder. Het hoeft niet per se plantaardig te zijn, maar in ieder geval fris en niet te zwaar.

Gezonde toevoegingen zoals ginseng en kurkuma werken ook goed mee. Horecagasten willen graag genieten, maar niet per se veel calorieën en alcohol tot zich nemen.

Franse keuken

De Franse keuken maakt een comeback. Gasten in de horeca willen langer genieten. Een aperitief nemen speelt steeds vaker een grote rol. Het is de truc om daarop in te spelen en alles wat luxer te maken. Bijvoorbeeld een prachtig aangeklede schaal vol (vegetarische of plantaardige) hapjes, een fruit de mer schaal of oesters.

Buiten de deur ontbijten

Steeds meer koffiezaken met terras gaan inspelen op de ‘ontbijtcultuur’. Het wordt steeds populairder om buiten de deur te gaan ontbijten. Volgens de trendwatcher liggen er nog veel kansen op dit gebied voor ondernemers.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een samenwerking met de bakker op de hoek, maar ook het aanbieden van verse smoothies en juices, fruitbowls of chocoladeboordjes. Dat lokale en bourgondische blijft ook dit terrasseizoen belangrijk.

Alcoholvrij

Deze zomer mogen alcoholvrije bieren en cocktails absoluut niet ontbreken op de menukaart, aldus Brouwer. Ook homemade lemonades zijn populair.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer