Bestellen via een chat-gesprek in de horeca wordt steeds populairder

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Conversational commerce, oftewel direct producten of diensten bestellen in een chat-gesprek, wordt steeds populairder. Horecazaken kunnen hierdoor een extra kanaal openen waardoor zij hun gasten snel en makkelijk kunnen bedienen. Dit meldt Entree Magazine.

Volgens Stef Driessen, horeca specialist bij ABN AMRO, is het met name interessant voor terrassen en fast service. Met de heersende problematiek rondom het personeelstekort is er druk om oplossingen te vinden. Het liefste waarbij er nog altijd écht contact wordt gehouden met de gasten. Driessen geeft aan dat conversational commerce hier een uitkomst kan bieden.

Een chatbot staat altijd klaar voor restaurantbezoekers om een bestelling aan te nemen. Hierdoor hoeft een gast nooit meer in de rij te staan of de aandacht van een ober te trekken. De vrijgekomen tijd kunnen medewerkers aan andere zaken besteden.

Upselling

Conversational commerce biedt voor horecaondernemers ook de gelegenheid om te upsellen. Hierdoor kan een eenvoudige bestelling worden uitgebouwd tot een ervaring die waarde toevoegt. Zo kunnen gasten te horen krijgen welke druivensoorten er in de bestelde wijn zijn verwerkt of kunnen zij na een paar biertjes een automatisch bericht krijgen dat de Bourgondische bitterballen ook erg lekker zijn.

Extra communicatie wordt gewaardeerd

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat vooral vaste gasten de extra communicatie kunnen waarderen. Via het nieuwe kanaal geven zij meer geld uit dan andere gasten. De horecaondernemer kan zijn gasten daarnaast ook op andere momenten aanspreken als hij eenmaal chat-contact heeft gehad met ze. De klant kan dan bijvoorbeeld een aantrekkelijke korting binnenkrijgen op een donderdagavond of een foto van een glas koud bier op een hete zomeravond.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer