Bierverkopen aan horecasector nog niet terug op het oude niveau

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Volgens de Nederlandse Brouwers zijn de bierverkopen aan de horecasector nog niet terug op het oude niveau van voor de coronacrisis. Dit blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal. De zomerse dagen en carnaval hebben de verkopen wel een boost gegeven. Dit meldt Foodbusiness.

In het eerste kwartaal van 2022 werd 7,7 procent minder bier verkocht aan de horeca vergeleken met de periode voor de coronapandemie in 2019. De verkoop voor thuisconsumptie is wel sterk gestegen, namelijk met 6,5 procent. Hierdoor ligt het totale bierverkopen het afgelopen kwartaal 1,6 procent hoger dan voor de pandemie.

Onderliggende cijfers

Lucie Wigboldus, directeur van Nederlandse Brouwers, geeft aan dat de coronamaatregelen nog altijd zichtbaar impact hebben als er wordt gekeken naar de onderliggende cijfers over het eerste kwartaal. Hierdoor bleef de verkoop van bier aan de horeca flink achter.

Toen carnaval werd gevierd en de sector later weer volledig open mocht, had de bierverkoop te maken met een boost. Hierdoor was de verkoop aan de horeca in de maand maart circa dertig procent hoger dan in dezelfde maand in 2019.

Voorkeur voor horeca

Opvallend is dat de thuisconsumptie in de eerste maanden van het jaar hoger was dan buitenhuis. In maart is die verhouding gedraaid. Nederlanders drinken hun glas bier dus graag in de horeca, aldus Wigboldus.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer