Met Toekomstmuziek slaan ondernemers en muzikanten handen ineen

Door Redactie Nationale Horecagids
8 min
Ondernemers met een passie voor muziek en onafhankelijke muzikanten werken steeds meer samen om nieuwe concepten te starten, gestoeld op andere principes met innovatieve verdienmodellen en verdeelsleutels. Hierdoor is deze grote groep van onafhankelijke muzikanten binnen de muzieksector veel minder afhankelijk van de spelers die nu het speelveld bepalen en kunnen zij een meer autonome en duurzame carrière opbouwen. Toekomstmuziek, opgericht door Kian Ho, muzikant en ondernemer, is zo’n concept en opent haar deuren juli 2022 in Amsterdam. Toekomstmuziek is een poppodium-horecaconcept waarbij ondernemer en muzikanten samen een duurzaam platform en community creëren waarbinnen de muziek een eerlijke waardering en beloning krijgt. Dit meldt Toekomstmuziek.

Onafhankelijke muzikanten en bands lopen tegen een muur aan; er zijn te weinig podia om blijvend op te kunnen treden, en bij de podia waar zij kunnen optreden kunnen zij vaak niet binnen 6-12 maanden terugkomen én ook ontvangen zij in de meeste gevallen geen of bijna geen gage. “Ondanks dat er al jaren onvrede hierover is, zijn er geen veranderingen gekomen. Dat er een moment zou aanbreken waarop muzikanten samen met gepassioneerde ondernemers eigen concepten zouden gaan ontwikkelen was dus een kwestie van tijd”, aldus Kian Ho, muzikant en oprichter van Toekomstmuziek. 

Toekomstmuziek 

Toekomstmuziek is een poppodium-horecaconcept dat in juli 2022 de deuren opent in Amsterdam. Hier kunnen onafhankelijke muzikanten en bands op continue basis terugkomen om op te treden én delen zij mee in de omzet van de bar en de keuken. Bezoekers betalen geen entree, maar doneren direct aan muzikanten die optreden via een QR code. Hybride concepten zoals Toekomstmuziek waarbij een andere verdeelsleutel en community-building kernwoorden zijn en waar ondernemer en muzikant aan de basis van staan, betreden steeds meer het toneel door de blijvende onvrede. “Ook wij liepen met onze band begin jaren 2010 continu tegen dezelfde problemen aan en na jaren van frustratie, besloot ik mijn ervaring als ondernemer en muzikant te bundelen en het concept van Toekomstmuziek, een plek en community waarbij muzikant, ondernemer én bezoeker met elkaar verbonden zijn én samen een platform creëren waarbinnen de muziek een eerlijke waardering en beloning krijgt, uit te werken”, aldus Kian Ho.

Inkomsten muzikanten 

Door de overgang naar muziek-streamingsdiensten is het voor onafhankelijke, vaak opkomende, muzikanten die eigen werk creëren zeer moeilijk inkomsten te genereren via de verkoop van eigen werk. Immers, waar in het verleden de verkoop van een single 5 euro -10,- euro opleverde, levert het streamen van een nummer heden ten dage 0,003 euro - €0,005 euro op. Tegelijkertijd is de gage voor optredens voor deze onafhankelijke muzikanten niet omhoog gegaan, sterker nog, deze is in de meeste gevallen nihil. Een duurzame muzikale carrière opbouwen en voortzetten is dus door de jaren heen steeds moeilijker geworden.

Minder optredens 

Door de digitalisering van de muziekindustrie en de lage opbrengsten per stream is het voor de gevestigde zakelijke orde, i.e. platenmaatschappijen, managementkantoren, boekers, ook moeilijker geworden geld te verdienen. Tegenwoordig moet het grootste gedeelte van de omzet verdiend worden met live performances en wordt er relatief weinig geld verdiend met de verkoop van een single, EP of album. “Simpel gezegd, er wordt dus gewoonweg minder verdiend wat betekent dat, wanneer er meer naar de muzikanten zou gaan er gewoonweg minder overblijft voor de zakelijke spelers binnen de muziekindustrie”, zo stelt Kian Ho. Daarbij komt dat horecaondernemers óók geen baat hebben bij hogere gages voor de muzikanten, immers hogere gage betekent minder winst in eigen zak en er dienen zich in het huidige klimaat al voldoende goede muzikanten en bands aan die voor niets optreden.

Door: Nationale Horecagids
Beeld: Toekomstmuziek