Bierbrouwer Carlsberg mist vertrouwen bij consument

Door ANP
2 min
Bierbrouwer Carlsberg voelt dat consumenten minder snel geld uitgeven aan bier en andere dranken. Na jaren van stevige prijsstijgingen in de supermarkt en de kroeg dragen internationale handelsspanningen nu bij aan onzekerheid onder consumenten, zei topman Jacob Aarup-Andersen.

Carlsberg verkocht weliswaar meer bier en andere dranken, maar had dat alleen te danken aan overnames. Zonder dat effect viel de hoeveelheid verkochte drank 1,7 procent terug. Ook de omzet steeg louter door overnames. Op eigen kracht ging het om een daling van de opbrengsten met 0,3 procent. "We zien een blijvend bedrukte consument", zei Aarup-Andersen in een gesprek met journalisten over de halfjaarresultaten.

Carlsberg verwacht geen verbetering van het consumentenvertrouwen dit jaar. Eerder meldde concurrent Heineken bij zijn halfjaarcijfers last te hebben van een zwakker consumentenvertrouwen in Noord- en Zuid-Amerika.

De bierbrouwer rondde begin dit jaar de overname af van Britvic, een Britse bottelaar en verkoper van frisdranken. Mede door de inlijving van dit bedrijf was er nog sprake van groei. Ook de operationele winst steeg ruim 15 procent dankzij de aankoop van het frisdrankbedrijf. Het nettoresultaat daalde juist bijna 5 procent tot 3,6 miljard Deense kroon (ongeveer 482 miljoen euro) door extra kosten voor de integratie van Britvic.