Frietzaak gaat viral door TikTok: wat nu?

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Na succes op het sociale mediaplatform TikTok staan er vanaf de vroege ochtend, wanneer de cafetaria Fabel Friet in Amsterdam zijn deuren opent, al rijen met mensen. Hoewel dit een goede zaak is voor de onderneming, zijn de buurtbewoners minder tevreden. Die klagen over drukte, troep en verkeerschaos.  Sommigen zien de frietzaak in de Runstraat liever verdwijnen. Dit meldt NH Nieuws.

Floris Feilzer en Abel Klatser van Fabel Friet zijn niet de eerste in de stad. Ondertussen zijn er meerdere eetzaakjes in Amsterdam die worden overspoeld met klanten nadat zij viral zijn gegaan op Instagram en TikTok. De ondernemers van Fabel Friet vertellen aan NH Nieuws dat zij zich afvragen hoe zij moeten handelen wanneer zoiets zich voordoet. Het is duidelijk dat de impact van sociale media groot kan zijn. Zo heeft volgens Floris een winkel in West die croissants verkoopt enorme rijen voor de deur staan nadat zij bekendheid hebben vergaard via sociale media. “Best opmerkelijk, omdat toeristen daar normaal minder snel komen”, zegt Feilzer tegen NH Nieuws.

Zo staat er op een normale doordeweekse dag vlak voor de cafetaria opent een rij voor de zaak. Daar zijn de ondernemers hard aan het werk. Om de rij in bedwang te houden is een nieuwe functie bij de frietzaak ingesteld: crowdmanager. Die moet ervoor zorgen dat klanten die staan te wachten geen hinder veroorzaken op de stoep buiten de zaak.

Tegengeluiden

De bewonersorganisatie Grachten9+ zegt dat zij het fijn vinden voor de ondernemers dat zij zo’n succes aan het boeken zijn. Er zijn daarentegen ook tegengeluiden. Het is voor bewoners, verkeer en andere ondernemers enorm druk aan het worden in de straat. Daarnaast vervuilen de klanten van de frietzaak de straat door hun afval neer te gooien en zorgen ze voor onveilige verkeersomstandigheden.

Het is fijn voor de ondernemers dat zij zo goed lopen, maar Feilzer blijft voorzichtig. Hij vindt het belangrijk dat zij een goede band houden met de bewoners en ondernemers in de buurt. “We zitten hier niet voor het snelle geld, wij hopen hier lang te blijven”, stelt Feilzer. Daarom doen de medewerkers hun best om de omgeving schoon te houden, door afval op te ruimen en toeristen aan te spreken die plaatsnemen op de stoepjes en trapjes in de straat. Maar hij geeft eerlijk toe dat het niet mogelijk is om alle overlast te voorkomen. Daarom vindt Grachten9+ dat de onderneming meer zijn best moet doen om de lange rijen en klanten in bedwang te houden.

Door: Nationale Horecagids