Heineken profiteerde van prijsstijgingen: bierbrouwer heeft gestegen omzet

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Bierbrouwer Heineken heeft in het eerste halfjaar volop geprofiteerd van het herstel van de coronacrisis. In grote delen van Azië heropende de economie weer en in Europa kon de horeca weer klanten ontvangen. Ook de prijsstijgingen, waarmee Heineken de gestegen kosten voor zaken als grondstoffen, energie en transport wil opvangen, droegen bij aan een gestegen omzet.

De omzet van Heineken steeg met meer dan een derde tot 16,4 miljard euro. Behalve meer verkopen en een hogere prijs zette de vraag naar premiumbieren ook door. Dat betekent dat bierdrinkers bereid zijn meer te betalen voor een Heineken-biertje dan van een ander merk uit de Heineken-stal. Die trend is al enige tijd gaande en zet zich ook nu nog door, ondanks de gestegen inflatie.

Beter vergeleken met 2019

Ook ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor corona, doet Heineken het beter. Het bedrijf verkocht 0,8 procent meer bier en de omzet steeg met meer dan 14 procent.

Effecten terugtrekking Rusland

Overigens merkte Heineken wel effecten van zijn terugtrekking uit Rusland. Onder meer bij de verkopen van alcoholvrije bieren zag het bedrijf de gevolgen omdat de vraag naar die producten sterk was in Rusland.

Desondanks steeg het volume van verkocht 0.0 bier nog altijd met meer dan 10 procent, omdat de vraag in landen als Brazilië en Spanje toenam. Ook met bieralternatieven, zoals alcoholische limonade, ook wel bekend als hard seltzer, en cider groeit Heineken.

Nog prijsdruk verwacht

Uiteindelijk hield het bedrijf in de eerste zes maanden een nettowinst over van een kleine 1,3 miljard euro. Dat was een toename van ruim 22 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Voor dit jaar houdt Heineken vast aan zijn vooruitzichten, maar het bedrijf voorziet de rest van het jaar en een deel van volgend jaar nog prijsdruk. Tegenover de recent gedaalde prijzen voor ingrediënten als graan staat een energieprijs die juist verder gestegen is.

Heineken zal die prijzen blijven doorberekenen, maar verwacht ook nog verdere besparingen te behalen door efficiënter te gaan werken. Eind dit jaar moeten er zo 1,7 miljard euro minder kosten worden gemaakt ten opzichte van 2019.

Door: ANP