"Door een rookvrij terras aan te bieden, snijdt de horeca zich in de vingers"

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
De meeste bezoekers in de ‘natte horeca’ zijn rokers. Door een rookvrij terras aan te bieden, snijd je jezelf in de vingers als horeca ondernemer. Dat zegt Johan de Vos, vicevoorzitter van de afdeling Breda van Koninklijke Horeca Nederland. Dit meldt Het Parool.

Met de ‘natte horeca’ worden bruine kroegen en stapcafés bedoeld. De Vos geeft aan dat hij blij is dat er niet meer binnen gerookt mag worden, maar buiten roken vindt hij een compleet ander verhaal. Zelf is hij geen roker, maar hij vindt dat er een groot verschil is tussen een restaurant en een kroeg.

Familierestauranthouders

Dat McDonald’s de stap zet om alle terrassen rookvrij te maken, begrijpt De Vos. Daar heeft hij de grootste respect voor. De vicevoorzitter hoopt dat meer familierestauranthouders zullen volgen. Tegelijkertijd is hij ook van mening dat ondernemers zelf moeten bepalen of zij hun terras rookvrij willen maken. Als alle horeca verbieden dat mensen gaan roken bij horecagelegenheden, waar gaan zij dan naar toe? De Vos denkt dat de buren en de gemeenten dan zullen klagen.

Kan juist klandizie opleveren

Tom Voeten, bestuursvoorzitter van Clean Air Nederland (CAN), denkt dat het een gemiste kans is. Uit onderzoeken zou gebleken zijn dat veel klanten deze ontwikkeling juist zouden toejuichen. Zo bleek uit een recent onderzoek van EenVandaag dat bijna tweederde van de mensen die niet roken een voorstander zijn van rookvrije terrassen. Zulke terrassen zouden juist klanten kunnen opleveren.

Café-Restaurant Amsterdam geeft aan dat dit inderdaad het geval is bij hen. In 2017 waren zij, naar eigen zeggen, een van de eerste horecaondernemingen in Nederland met een rookvrij terras. Hun terras trekt nu veel nieuwe klanten aan. In slechts een paar gevallen heeft het tot een discussie geleid.

Gezondheid beschermen

Als er zo’n discussie ontstaat, probeert het bedrijf uit te leggen dat deze keuze gemaakt is om de gezondheid van de medewerkers en andere gasten te beschermen. Veel klanten hebben hier vervolgens begrip voor.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer