Campagne 'Vraag naar Angela' tegen seksuele intimidatie in horeca

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
In Harderwijk gaat de gemeente in gesprek met de horeca, sportverenigingen en evenementenorganisatoren over de bestrijding van seksuele intimidatie en sociale onveiligheid. Dit meldt Harderwijkse Zaken.

Wereldwijd is ‘Angela’ het codewoord in horecazaken. Zodra een bezoeker naar Angela vraagt, weet het personeel dat er iets aan de hand is. Op deze manier kunnen zij de persoon in kwestie zo onopvallend mogelijk uit een nare situatie redden.

Bekendheid

De campagne ‘Vraag naar Angela’ is in Nederland niet zo bekend, terwijl seksuele intimidatie tijdens het uitgaan ook in ons land veel voorkomt. PvdA-fractievoorzitter Wilco Bos wil dan ook graag dat het wel bekend wordt en op een laagdrempelige manier wordt ingevoerd in Harderwijk.

Stickers en flyers

Door op bijvoorbeeld deuren van uitgaansgelegenheden stickers te plakken met de tekst ‘Angela werkt hier’ weten bezoekers dat het personeel geïnstrueerd is om zo onopvallend mogelijk te kunnen optreden als er een nare situatie is. De bedoeling is dat de campagne verder wordt ondersteund door flyers en informatie via social media te verspreiden.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer