Creatief reclame maken in je horecazaak: 4 tips

Door Redactie Nationale Horecagids
6 min
De horeca heeft er de laatste jaren hard aan moeten trekken en het budget voor extra promotionele activiteiten is flink geslonken. Na het verlagen van de leeftijdsgrens en het invoeren van het rookverbod hebben bijna alle zaken wat geleden. Maar nu het zonnetje zich weer steeds vaker laat zien komt er natuurlijk weer een seizoen vol mogelijkheden aan. Hét moment om weer even wat extra reclame te maken voor jouw horecazaak. Maar hoe kun je dit nu op de meest creatieve en wellicht zelfs goedkope manier doen? We geven je een aantal tips.

1. Je bierviltjes bedrukken

De meest logische en makkelijkste manier is natuurlijk je bierviltjes voorzien van je logo. Bierviltjes zijn namelijk een van die items die regelmatig in de hand genomen of zelfs mee naar huis genomen wordt; en ze zijn daarnaast ook nog eens altijd zichtbaar en in gebruik. Zorg dat niet alleen je logo, maar ook andere bedrijfsgegevens op de bierviltjes vermeldt staan. Koppel er eventueel een leuke actie aan vast welke ervoor zorgt dat mensen de bierviltjes mee naar huis nemen. “Schrijf de meest geheime gedachte van dit moment op dit viltje en lees het morgen nog eens terug” bijvoorbeeld.

2. Gebruik die krijtborden!

Krijtborden krijg je over het algemeen gratis aangeleverd van de leveranciers van je dranken. Heb je er nog geen? Neem dan gewoon even contact met ze op. Je zal ze over het algemeen namelijk gratis, of voor een kleine prijs geleverd krijgen. Door wat onderzoek te doen naar, of een cursus te volgen in belettering kun je van jouw krijtborden ware spektakels maken. Ideaal om de nieuwste biertjes op te promoten, maar natuurlijk ook leuk om acties of evenementen op te marketen. Bespaar je ook nog eens wat energie aan die neon reclameborden.

3. Denk in details

Het zijn juist de kleine dingen die jouw zaak uniek maken; en zo ook wanneer het gaat om de promotie van je zaak. Denk aan dingen als de frietbakjes en placemats of zelfs je glazen en cocktailprikkers. Een leuke placemat die graag door klanten mee naar huis genomen wordt kan je reputatie en naamsbekendheid ontzettend veel goed doen; én is ook nog eens een handige, goedkope manier om buiten de deur reclame te maken.

4. Een leuke give-away

En die placemats vallen dan ook meteen onder de categorie giveaways. Vind iets leuks, iets kenmerkend voor jouw organisatie dat je aan je klanten en bezoekers mee kunt geven. Van placements met leuke kortingsacties tot kleurplaten voor de kinderen; je kan alle kanten op!