Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Zou houd jij je bezetting in de horeca optimaal

Door Van onze klanten
schedule 8 min
location_on [xx]km
Volle bar met mensen en vlaggetjes
In de horeca draait alles om timing, teamwork en tevreden gasten. Een onderschat aspect dat écht het verschil kan maken, is goed personeelsmanagement én een flexibel werkrooster. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel.

Flexibiliteit is essentieel

Flexibiliteit is een sleutelwoord in de horeca. Situaties veranderen snel, dus het is belangrijk om personeel te hebben dat kan inspringen wanneer dat nodig is. Dit betekent dat je niet alleen moet kijken naar het aantal mensen dat je nodig hebt, maar ook naar de vaardigheden en beschikbaarheid van je personeel.

Communiceer effectief

Communicatie is een uitgekauwd begrip, maar toch gaat het daar vaak mis in de horeca. Zorg ervoor dat je personeel op de hoogte is van hun roosters en dat ze gemakkelijk wijzigingen kunnen doorgeven. Een goed systeem voor roosterbeheer kan hierbij helpen, zodat iedereen altijd op dezelfde pagina staat. Denk bijvoorbeeld aan de veelgebruikte tool van Werktijden.nl.

Voldoe aan wet- en regelgeving

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de wet- en regelgeving omtrent werktijden en rustperiodes. Te veel uren laten werken kan leiden tot vermoeidheid en verminderde prestaties, dus zorg ervoor dat je planning in overeenstemming is met de wet. Tools als bovengenoemde helpen je automatisch aan die wetgeving te houden, omdat pauzes en dergelijke automatisch worden ingepland.

Blijf evalueren en aanpassen

Bekijk en evalueer regelmatig hoe goed je planning werkt en wees niet bang om dingen te veranderen als dat nodig is. Door flexibel te blijven en te leren van je ervaringen, kun je je personeelsplanning steeds verder optimaliseren. Betrek ook vooral je personeel in dit proces. Je zult zien dat dit ontzettend helpt en personeelsverloop tegengaat.

Houd rekening met seizoensinvloeden

Seizoensinvloeden kunnen een grote impact hebben op de personeelsbehoefte in de horeca. In de zomermaanden kan bijvoorbeeld de vraag naar personeel in strandtenten toenemen, terwijl het in de winter juist rustiger kan zijn. Door vooruit te plannen en flexibel te zijn, kun je anticiperen op deze veranderingen en ervoor zorgen dat je altijd voldoende personeel hebt om aan de vraag te voldoen.

Optimaliseer de taakverdeling

Naast het plannen van de juiste personeelsaantallen is het ook belangrijk om de taakverdeling duidelijk te hebben. Zorg ervoor dat de taken duidelijk zijn verdeeld en dat elk teamlid weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit voorkomt niet alleen overlappingen, maar zorgt ook voor efficiëntie en productiviteit.

Creëer een hecht team

Moedig je personeel aan om elkaar te ondersteunen en samen te werken, vooral tijdens drukke periodes. Dit zorgt niet alleen voor een positieve werksfeer, maar verhoogt ook de algehele prestaties van je team. Hierdoor worden je gasten blij, is er minder personeelsuitloop en zijn personeelsleden eerder bereid diensten van elkaar over te nemen bij bijvoorbeeld ziekte. Met andere woorden: investeren in teamgeest betaalt zicht vrijwel altijd uit.

Begin vandaag en til je bedrijf naar een hoger niveau

Door deze bovenstaande tips op te volgen en met zorg je personeelsplanning te organiseren, leg je een stevig fundament voor succes in de horeca. Een goed gepland team kan niet alleen de drukte aan, maar zorgt ook voor een perfecte ervaring voor je gasten, wat zich vertaalt in loyaliteit en groei voor je zaak.

Bovenkant formulier

17 april '24 ( 8:25)

De praktische kant van glazen ramen in restaurants

Glazen ramen kunnen een prachtige toevoeging zijn aan het interieur van een restaurant, maar ze vereisen ook regelmatig onderhoud om ze in optimale staat te houden. Het is essentieel voor restaurantbeheerders om een goed onderhoudsplan op te stellen om de levensduur van de ramen te verlengen en ervoor te zorgen dat ze er altijd smetteloos uitzien voor de gasten.

15 april '24 ( 9:29)

Tips voor Slimme Financiële Strategieën

Geld is een essentiële brandstof voor elk bedrijf. Het stelt je in staat om te groeien, te investeren en je zakelijke doelen te bereiken. Het is echter niet alleen belangrijk om geld binnen te halen; het is net zo cruciaal om ervoor te zorgen dat het geld binnen jouw bedrijf efficiënt wordt gebruikt en blijft werken voor jouw voordeel. In dit artikel bespreken we enkele belangrijke tips en strategieën om geld binnen jouw bedrijf te laten werken.

08 april '24 ( 9:07)

Een persoonlijke touch in de horeca

Stel je voor, je loopt een café binnen en het eerste wat je ziet, is jouw drankje geserveerd in een glas met een grappig logo of een leuke spreuk erop. Dat is toch meteen een ander begin van je bedrijf? Precies dit effect bereik je met glazen bedrukken. Het lijkt een kleinigheid, maar zoiets simpels kan echt het verschil maken voor hoe mensen jouw tentje zien en over het praatje aan de bar of de tafel.

02 april '24 (10:32)

De grootste dranktrends van 2024

Wat zijn onze tips voor de dranktrends van 2024? Sommige dingen veranderen nooit in de steeds evoluerende drankenindustrie en een daarvan zijn enkele dranktrends die tot de verbeelding spreken van zowel barmannen als de man op straat. Wij denken dat dit deel uitmaakt van wat de voedingsmiddelen- en drankenindustrie zo aantrekkelijk maakt; ze evolueren voortdurend, verleggen de grenzen en zijn flexibel in het omgaan met de veranderingen in de gewoonten van de consument. Daarom voorspellen we dat de volgende dranktrends in 2024 helemaal populair worden. 

18 maart '24 (15:31)

Waarom werken in de horeca fantastisch is

Ben jij op zoek naar een coole carrière waar je nooit een dag twee keer beleefd, waar de vonken er altijd vanaf spatten en je omringd wordt door een levendige sfeer? Dan ben jij voor de horeca gemaakt! 

14 maart '24 (12:12)

Geef wijn drinken extra charme: laat uw wijnglazen graveren

Wijnglazen: we kunnen er eigenlijk nooit genoeg hebben. Dat geldt als privépersoon, maar nog veel meer als horecaondernemer. Want het ene moment hebt u wellicht slechts 10 mensen in uw zaak, een uur of dag later kan dat zomaar het tienvoudige zijn. Het ene moment wordt er meer wijn gedronken dan het andere. Denk hierbij aan die lange, gezellige winteravonden, de grotere gezelschappen met veel vrouwen en aan de warme zomers op het terras. Gaat u dus weer eens glazen bestellen? Denk dat eens aan wijnglazen graveren. Dat geeft extra cachet aan uw onderneming.

14 maart '24 (12:08)

Zo creëer je de beste bierervaring

Bier is altijd al ontzettend populair, maar de laatste jaren zien we een duidelijke verschuiving. In plaats van een simpel pilsje drinken we tegenwoordig veel liever een mooi speciaalbier. Hierbij kan het gaan om een fraaie uitvoering van een bekend merk als La Chouffe, Maredsous of Duvel, maar ook om een lokaal en kleinschalig gebrouwen bier uit Amsterdam, Brabant of de Veluwe. Deze bijzondere bieren zijn perfect als cadeau, maar ze worden ook steeds vaker geschonken in bars, cafés en andere horecazaken door het hele land. Voor de meest optimale ervaring bij het nuttigen van deze heerlijke drank, is het altijd aan te bevelen om gebruik te maken van een bijpassend glas. De meeste mensen hebben zelfs al een voorkeur voor een bepaald type bierglas.

12 maart '24 ( 8:29)

Creëer de juiste sfeer in je restaurant met interieurbeplanting

Het interieur van een restaurant speelt een belangrijke rol bij het creëren van de juiste sfeer en beleving voor gasten. Eén van de manieren om dit te verbeteren is door gebruik te maken van interieurbeplanting. In deze blog bespreken we hoe je de interieurbeplanting in je restaurant kunt verbeteren en waarom dit zo belangrijk is voor de algehele ervaring van je gasten.

01 maart '24 (10:10)

De Regels in de Horecabranche worden Herschreven door Digitale Innovatie

Niet alleen bepalen de kwaliteit van het voedsel en de service het succes in de snel veranderende horecasector, maar ook speelt de digitale presentatie van een restaurant een evengoed belangrijke rol. De invoering van digitale diensten in restaurants leidt tot een fundamentele transformatie, die ze hun reserveringsprocessen kunnen verbeteren, de eetervaring kunnen verrijken en hun online aanwezigheid kunnen verscherpen.