Normal_snack

Als je een café, restaurant of lunchroom hebt, dan maak je enerzijds deel uit van een prachtig werkveld, maar je zult aan de andere kant misschien hard moeten werken om het hoofd boven het water te houden. Consumenten zijn namelijk veeleisend en hebben tegenwoordig heel wat te kiezen. Door de hevige concurrentie redden relatief veel horecazaken het dan ook niet.

Een hoofdvoorwaarde om wél succesvol te zijn is uiteraard zorgen voor genoeg omzet. Wat dat betreft is er goed nieuws: op het moment van schrijven zijn er geen coronamaatregelen meer en begint het voorjaar zijn intrede te doen. Er is dus genoeg potentiële klandizie, zeker als men weer heerlijk op de terrassen kan zitten. Maar hoe kun je mede via je terras nu eigenlijk zorgen voor extra omzet? We leggen het uit aan de hand van tien waardevolle tips.

 

1. Een goede drankenkaart

In Nederland bezoeken de meeste mensen een terras van een café om één of meerdere drankjes te doen. Een rijke, gevarieerde drankenkaart is dan ook een basisvoorwaarde om genoeg gasten te trekken.

2. Aanbod borrelsnacks

Een menukaart met alleen drankjes erop geeft het gevoel dat er iets ontbreekt. En dat is natuurlijk ook zo, want veel mensen willen vooral bij wat langere terrasbezoekjes ook iets te eten hebben. Aan jou dus de taak om mensen daadwerkelijk lang op je terras te laten zitten. Zorg daarom voor een mooi aanbod (met voldoende variatie) aan borrelsnacks. Er zijn diverse soorten minisnacks die steeds vaker inspelen op consumenten die minder vlees eten en vaker vleesvervangers. Natuurlijk is het ook mogelijk om de meer bekende snacks te doen zoals de bitterbal, maar dan bijvoorbeeld wel een luxere variant zoals de Old Amsterdam bitterbal.

3. Verkrijgbaarheid andere etenswaren

Het toevoegen van andere etenswaren dan borrelsnacks is eveneens een aanrader. Zo geef je mensen, die om welke reden dan ook niet zitten te wachten op voedzame snacks, extra keuzemogelijkheden. Geschikte opties zijn onder meer nacho’s, noten en brood met hummus of dipsaus.

4. Aantrekkelijkheid menukaart(en)

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat aantrekkelijke, kleurrijke en beeldende menukaarten leiden tot fors betere verkoopresultaten. Probeer je menukaarten dan ook te voorzien van elegante versieringen, duidelijke en aantrekkelijke afbeeldingen en sappige teksten.

5. Aantrekkelijkheid terras

Mensen die op de bonnefooi een terras zoeken moeten uiteraard door jouw terras enthousiast raken. Zorg er dus voor dat je terras aantrekkelijk, gezellig en opgeruimd oogt.

6. Gastvrijheid

Als iemand daadwerkelijk op je terras heeft plaatsgenomen is het zaak deze persoon een goede eerste indruk te geven. Treed hem of haar dan ook vriendelijk en klantgericht tegemoet.

7. Kwaliteit bediening

Vriendelijkheid is één ding, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit van de bediening. Bij voorkeur is deze snel, kordaat, vriendelijk en foutloos. En mocht er toch eens een fout worden gemaakt, erken deze dan gewoon, en los het zo goed mogelijk op.

8. Aantrekkelijkheid café

Wanneer mensen binnen gaan zitten of even binnen naar het toilet gaan, krijgen zij ook een indruk van het binnengedeelte van het café. Ook hier zijn aantrekkelijkheid en netheid belangrijk. Wat als aantrekkelijk bestempeld kan worden hangt af van je doelgroep(en).

9. Extra activiteiten

Om meer gasten te lokken zou je extra activiteiten kunnen organiseren. Dit kunnen kleine dingen zijn (zoals dobbelen of aan een rad draaien voor een prijs), maar ook activiteiten als een bingoavond of een pubquiz zijn goed voor de aantrekkelijkheid van je café.

10. E-mailmarketing

Tenslotte aandacht voor aftersales, iets dat essentieel is om gasten te laten terugkomen, en dat je bij uitstek via e-mailmarketing kunt doen. Probeer dan ook een slimme manier te bedenken om aan e-mailadressen te komen. Doe dit bijvoorbeeld door je gasten een kleine enquête te laten invullen waarmee ze een prijs kunnen winnen.