Normal_image001

Als een maaltijd die in een restaurant wordt genuttigd niet online wordt geplaatst, is dit dan echt gebeurd? Nu veel Nederlanders een of andere mobiele telefoon met een telefoontasje bezitten, moedigen opportunistische restauranthouders het gebruik van smartphones aan door locaties en menu's te ontwerpen met Instagram in gedachten. Zelfs als ze niet viraal gaan, worden deze foto's gratis marketing voor het menu van een chef-kok of bedrijf. Een handvol restaurantuitbaters gaat echter de andere kant op en ontmoedigt actief het telefoongebruik aan tafel. De marketingtruc hier is bedoeld om diners aan te spreken die zich 'de goede oude tijd' herinneren toen een gedeelde maaltijd ging over gezelligheid en echte gesprekken, dus niet over Instagram. 

Al tientallen jaren worstelen restaurants met hoe ze het telefoongebruik van klanten het beste kunnen beheren, lang voordat iemand wist hoe ingebakken smartphones zouden worden in de moderne samenleving. Een artikel in de New York Times uit 1999 meldde dat populaire culinaire figuren zoals Danny Meyer en Gordon Ramsay in de Big Apple worstelden met het omgaan met telefoonfaux-pasjes, waarbij Meyer de verschrikkelijkheid van een gsm-gesprek in de eetkamer vergeleek met de "wolken van sigarettenrook en doordringende geuren zoals Giorgio en Poison' die de ervaringen van veel gasten in de jaren '80 verpesten. "Het is gewoon eten", zei Chang in een interview in 2008 over zijn verbod op telefoongebruik bij Momofuku Ko. "Eet het op."

Hoewel Chang zelf twijfelde over de regel, hebben een aantal restaurants recentelijk zijn vroege voorbeeld gevolgd. Chef-kok Jordan Kahn uit Los Angeles neemt de tijd om bezoekers van zijn kunstproject annex restaurant Vespertine persoonlijk te verzoeken hun telefoon uit te zetten tijdens hun maaltijd en te plaatsen in hun tassen. Restaurant Grenouillere in La Madelaine-sous-Montreuil, Frankrijk, en Carthage Must Be Destroyed in Brooklyn hebben borden geplaatst of gasten op een andere manier gewaarschuwd tegen het nemen van foto's van hun maaltijden of de locatie.

In 2016 haalde Petit Jardin in Saint-Guilhem-le-Désert, Frankrijk de krantenkoppen voor zijn vreemde lijst met verboden items, waaronder mobiele telefoons (evenals ketchup, mayonaise en Coca-Cola). Opmerkelijker is echter hoe Petit Jardin het verbod op mobiele telefoons handhaaft: volgens het scheidsrechterskaartsysteem fluiten kelners naar klanten die betrapt worden op het gebruik van hun telefoon, waardoor de klanten waarschijnlijk in verlegenheid worden gebracht door hun apparaten met rust te laten; na een tweede overtreding worden ze eruit gegooid.

Een handvol locaties heeft geprobeerd een middenweg te vinden: in plaats van klanten te pesten en te schande te maken over het gebruik van hun mobiele telefoons in sociale omgevingen, hebben sommigen geprobeerd hun klanten zachtjes aan te sporen om gewillig de stekker uit het stopcontact te halen. In augustus 2016 kondigde bakkerij-caféketen Le Pain Quotidien zijn missie " Disconnect to Reconnect" aan, waarbij klanten worden uitgedaagd hun smartphones in dozen aan gemeenschappelijke tafels te bewaren in ruil voor een gratis dessert. In dezelfde geest lanceerde Sushi Lounge in Hoboken, New Jersey, "Reconnect Tuesdays", waar klanten 20 procent korting op hun rekening krijgen als ze bereid zijn hun telefoon in een champagne-emmer naast de tafel te stoppen zodra hun eten arriveert.