Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

De trend van restaurants zonder smartphones

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 8 min
location_on [xx]km

Als een maaltijd die in een restaurant wordt genuttigd niet online wordt geplaatst, is dit dan echt gebeurd? Nu veel Nederlanders een of andere mobiele telefoon met een telefoontasje bezitten, moedigen opportunistische restauranthouders het gebruik van smartphones aan door locaties en menu's te ontwerpen met Instagram in gedachten. Zelfs als ze niet viraal gaan, worden deze foto's gratis marketing voor het menu van een chef-kok of bedrijf. Een handvol restaurantuitbaters gaat echter de andere kant op en ontmoedigt actief het telefoongebruik aan tafel. De marketingtruc hier is bedoeld om diners aan te spreken die zich 'de goede oude tijd' herinneren toen een gedeelde maaltijd ging over gezelligheid en echte gesprekken, dus niet over Instagram. 

Al tientallen jaren worstelen restaurants met hoe ze het telefoongebruik van klanten het beste kunnen beheren, lang voordat iemand wist hoe ingebakken smartphones zouden worden in de moderne samenleving. Een artikel in de New York Times uit 1999 meldde dat populaire culinaire figuren zoals Danny Meyer en Gordon Ramsay in de Big Apple worstelden met het omgaan met telefoonfaux-pasjes, waarbij Meyer de verschrikkelijkheid van een gsm-gesprek in de eetkamer vergeleek met de "wolken van sigarettenrook en doordringende geuren zoals Giorgio en Poison' die de ervaringen van veel gasten in de jaren '80 verpesten. "Het is gewoon eten", zei Chang in een interview in 2008 over zijn verbod op telefoongebruik bij Momofuku Ko. "Eet het op."

Hoewel Chang zelf twijfelde over de regel, hebben een aantal restaurants recentelijk zijn vroege voorbeeld gevolgd. Chef-kok Jordan Kahn uit Los Angeles neemt de tijd om bezoekers van zijn kunstproject annex restaurant Vespertine persoonlijk te verzoeken hun telefoon uit te zetten tijdens hun maaltijd en te plaatsen in hun tassen. Restaurant Grenouillere in La Madelaine-sous-Montreuil, Frankrijk, en Carthage Must Be Destroyed in Brooklyn hebben borden geplaatst of gasten op een andere manier gewaarschuwd tegen het nemen van foto's van hun maaltijden of de locatie.

In 2016 haalde Petit Jardin in Saint-Guilhem-le-Désert, Frankrijk de krantenkoppen voor zijn vreemde lijst met verboden items, waaronder mobiele telefoons (evenals ketchup, mayonaise en Coca-Cola). Opmerkelijker is echter hoe Petit Jardin het verbod op mobiele telefoons handhaaft: volgens het scheidsrechterskaartsysteem fluiten kelners naar klanten die betrapt worden op het gebruik van hun telefoon, waardoor de klanten waarschijnlijk in verlegenheid worden gebracht door hun apparaten met rust te laten; na een tweede overtreding worden ze eruit gegooid.

Een handvol locaties heeft geprobeerd een middenweg te vinden: in plaats van klanten te pesten en te schande te maken over het gebruik van hun mobiele telefoons in sociale omgevingen, hebben sommigen geprobeerd hun klanten zachtjes aan te sporen om gewillig de stekker uit het stopcontact te halen. In augustus 2016 kondigde bakkerij-caféketen Le Pain Quotidien zijn missie " Disconnect to Reconnect" aan, waarbij klanten worden uitgedaagd hun smartphones in dozen aan gemeenschappelijke tafels te bewaren in ruil voor een gratis dessert. In dezelfde geest lanceerde Sushi Lounge in Hoboken, New Jersey, "Reconnect Tuesdays", waar klanten 20 procent korting op hun rekening krijgen als ze bereid zijn hun telefoon in een champagne-emmer naast de tafel te stoppen zodra hun eten arriveert.

17 april '24 ( 8:25)

De praktische kant van glazen ramen in restaurants

Glazen ramen kunnen een prachtige toevoeging zijn aan het interieur van een restaurant, maar ze vereisen ook regelmatig onderhoud om ze in optimale staat te houden. Het is essentieel voor restaurantbeheerders om een goed onderhoudsplan op te stellen om de levensduur van de ramen te verlengen en ervoor te zorgen dat ze er altijd smetteloos uitzien voor de gasten.

15 april '24 ( 9:29)

Tips voor Slimme Financiële Strategieën

Geld is een essentiële brandstof voor elk bedrijf. Het stelt je in staat om te groeien, te investeren en je zakelijke doelen te bereiken. Het is echter niet alleen belangrijk om geld binnen te halen; het is net zo cruciaal om ervoor te zorgen dat het geld binnen jouw bedrijf efficiënt wordt gebruikt en blijft werken voor jouw voordeel. In dit artikel bespreken we enkele belangrijke tips en strategieën om geld binnen jouw bedrijf te laten werken.

08 april '24 ( 9:07)

Een persoonlijke touch in de horeca

Stel je voor, je loopt een café binnen en het eerste wat je ziet, is jouw drankje geserveerd in een glas met een grappig logo of een leuke spreuk erop. Dat is toch meteen een ander begin van je bedrijf? Precies dit effect bereik je met glazen bedrukken. Het lijkt een kleinigheid, maar zoiets simpels kan echt het verschil maken voor hoe mensen jouw tentje zien en over het praatje aan de bar of de tafel.

02 april '24 (10:32)

De grootste dranktrends van 2024

Wat zijn onze tips voor de dranktrends van 2024? Sommige dingen veranderen nooit in de steeds evoluerende drankenindustrie en een daarvan zijn enkele dranktrends die tot de verbeelding spreken van zowel barmannen als de man op straat. Wij denken dat dit deel uitmaakt van wat de voedingsmiddelen- en drankenindustrie zo aantrekkelijk maakt; ze evolueren voortdurend, verleggen de grenzen en zijn flexibel in het omgaan met de veranderingen in de gewoonten van de consument. Daarom voorspellen we dat de volgende dranktrends in 2024 helemaal populair worden. 

18 maart '24 (15:31)

Waarom werken in de horeca fantastisch is

Ben jij op zoek naar een coole carrière waar je nooit een dag twee keer beleefd, waar de vonken er altijd vanaf spatten en je omringd wordt door een levendige sfeer? Dan ben jij voor de horeca gemaakt! 

14 maart '24 (12:12)

Geef wijn drinken extra charme: laat uw wijnglazen graveren

Wijnglazen: we kunnen er eigenlijk nooit genoeg hebben. Dat geldt als privépersoon, maar nog veel meer als horecaondernemer. Want het ene moment hebt u wellicht slechts 10 mensen in uw zaak, een uur of dag later kan dat zomaar het tienvoudige zijn. Het ene moment wordt er meer wijn gedronken dan het andere. Denk hierbij aan die lange, gezellige winteravonden, de grotere gezelschappen met veel vrouwen en aan de warme zomers op het terras. Gaat u dus weer eens glazen bestellen? Denk dat eens aan wijnglazen graveren. Dat geeft extra cachet aan uw onderneming.

14 maart '24 (12:08)

Zo creëer je de beste bierervaring

Bier is altijd al ontzettend populair, maar de laatste jaren zien we een duidelijke verschuiving. In plaats van een simpel pilsje drinken we tegenwoordig veel liever een mooi speciaalbier. Hierbij kan het gaan om een fraaie uitvoering van een bekend merk als La Chouffe, Maredsous of Duvel, maar ook om een lokaal en kleinschalig gebrouwen bier uit Amsterdam, Brabant of de Veluwe. Deze bijzondere bieren zijn perfect als cadeau, maar ze worden ook steeds vaker geschonken in bars, cafés en andere horecazaken door het hele land. Voor de meest optimale ervaring bij het nuttigen van deze heerlijke drank, is het altijd aan te bevelen om gebruik te maken van een bijpassend glas. De meeste mensen hebben zelfs al een voorkeur voor een bepaald type bierglas.

14 maart '24 (10:02)

Zou houd jij je bezetting in de horeca optimaal

In de horeca draait alles om timing, teamwork en tevreden gasten. Een onderschat aspect dat écht het verschil kan maken, is goed personeelsmanagement én een flexibel werkrooster. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel.

12 maart '24 ( 8:29)

Creëer de juiste sfeer in je restaurant met interieurbeplanting

Het interieur van een restaurant speelt een belangrijke rol bij het creëren van de juiste sfeer en beleving voor gasten. Eén van de manieren om dit te verbeteren is door gebruik te maken van interieurbeplanting. In deze blog bespreken we hoe je de interieurbeplanting in je restaurant kunt verbeteren en waarom dit zo belangrijk is voor de algehele ervaring van je gasten.

01 maart '24 (10:10)

De Regels in de Horecabranche worden Herschreven door Digitale Innovatie

Niet alleen bepalen de kwaliteit van het voedsel en de service het succes in de snel veranderende horecasector, maar ook speelt de digitale presentatie van een restaurant een evengoed belangrijke rol. De invoering van digitale diensten in restaurants leidt tot een fundamentele transformatie, die ze hun reserveringsprocessen kunnen verbeteren, de eetervaring kunnen verrijken en hun online aanwezigheid kunnen verscherpen.