Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Doggy bags in Europese restaurants tegen voedselverspilling

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De afgelopen jaren is er wereldwijd een toename van innovatieve projecten, zoals het SAVE FOOD-initiatief, die tot doel hebben voedselverspilling te verminderen. Naast het promoten van "slimme" en "actieve" verpakkingen om de houdbaarheid van het product te verlengen, zijn er veel initiatieven begonnen om zich te concentreren op "doggy bags". Europa wil nu een inhaalslag maken met landen als de Verenigde Staten en Zuid-Afrika, waar 'doggy bags' in de hele samenleving volkomen acceptabel zijn. Ze worden gezien als een goede manier om een ​​duidelijke vermindering van voedselverspilling te bereiken, veroorzaakt door gasten die hun maaltijden in restaurants niet volledig opeten. 

Het EU-project REFRESH

Het vierjarige EU-project REFRESH loopt nu al sinds juli 2015. 26 partners uit 12 Europese landen en China werken aan innovatieve oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan op retail- en consumentenniveau. Het doel is om de algemene factoren die voedselverspilling kunnen veroorzaken, duidelijk te maken. Tegelijkertijd werken projectleden samen met eindgebruikers en partners aan oplossingen die voorgelegd kunnen worden aan overheden. 

500 gram voedsel blijft ongebruikt voor elke maaltijd

Uitgebreide tests hebben aangetoond dat de Sustainable Restaurant Association (SRA) gemiddeld bijna 500 gram voedsel in Britse restaurants voor elke maaltijd ongebruikt blijft, waardoor de schaarse ruimte op stortplaatsen wordt opgevuld. Dit komt door verspilling tijdens de bereiding, door bederf en door restjes op het bord van mensen. Om deze trend tegen te gaan, werd in oktober 2011 in Londen een initiatief opgericht met de titel Too Good to Waste, waarbij gratis 'doggy boxes' worden uitgedeeld aan restaurants.

Too Good to Go, dat onder een gelijkaardige naam loopt, heeft een iets andere benadering. De Deense start-up gebruikt een smartphone-app genaamd Too Good to Go, die als volgt werkt: 

  • De gratis app verbindt restaurants met potentiële klanten.
  • Overtollig eten wordt via de app tegen gereduceerde prijzen aangeboden.
  • Restaurants verdienen geld met eten dat anders wordt weggegooid en klanten kunnen tegen lagere prijzen dan normaal eten en drinken kopen en meenemen in hun Valentino tas.

2,6 miljoen maaltijden bespaard

Niets van dit alles vereist veel inspanning. Met behulp van de app uploadt een restaurant aan het eind van de dag details van zijn overtollige eten en kunnen consumenten de items kiezen die ze willen, deze reserveren, online betalen en vervolgens het eten gaan ophalen bij het betreffende restaurant. Omdat de portiegroottes vast zijn, is het voor klanten echter niet mogelijk om hun eigen dozen mee te nemen. Hiervoor zijn speciale meeneemdozen en papieren zakken ontwikkeld, gemaakt van 100% recyclebare biologisch afbreekbare materialen. Je Shabbies tas hoef je dus niet mee te nemen! 

Restjes bestel je al vanaf één euro en de app is gratis. Aanbiedingen kunnen worden gefilterd op locatie, prijs en ophaaltijd. In Duitsland bestaat de app al sinds 2015 en tot nu toe hebben zich meer dan 1.800 restaurants aangesloten. Het initiatief zelf zegt dat het tot nu toe ongeveer 2,6 miljoen maaltijden heeft "gered" en 6.000 ton CO 2 heeft bespaard in Europa. Ook in Nederland doen steeds meer restaurants en mensen hier aan mee, waardoor voedselverspilling een alsmaar minder groot probleem wordt.

17 april '24 ( 8:25)

De praktische kant van glazen ramen in restaurants

Glazen ramen kunnen een prachtige toevoeging zijn aan het interieur van een restaurant, maar ze vereisen ook regelmatig onderhoud om ze in optimale staat te houden. Het is essentieel voor restaurantbeheerders om een goed onderhoudsplan op te stellen om de levensduur van de ramen te verlengen en ervoor te zorgen dat ze er altijd smetteloos uitzien voor de gasten.

15 april '24 ( 9:29)

Tips voor Slimme Financiële Strategieën

Geld is een essentiële brandstof voor elk bedrijf. Het stelt je in staat om te groeien, te investeren en je zakelijke doelen te bereiken. Het is echter niet alleen belangrijk om geld binnen te halen; het is net zo cruciaal om ervoor te zorgen dat het geld binnen jouw bedrijf efficiënt wordt gebruikt en blijft werken voor jouw voordeel. In dit artikel bespreken we enkele belangrijke tips en strategieën om geld binnen jouw bedrijf te laten werken.

08 april '24 ( 9:07)

Een persoonlijke touch in de horeca

Stel je voor, je loopt een café binnen en het eerste wat je ziet, is jouw drankje geserveerd in een glas met een grappig logo of een leuke spreuk erop. Dat is toch meteen een ander begin van je bedrijf? Precies dit effect bereik je met glazen bedrukken. Het lijkt een kleinigheid, maar zoiets simpels kan echt het verschil maken voor hoe mensen jouw tentje zien en over het praatje aan de bar of de tafel.

02 april '24 (10:32)

De grootste dranktrends van 2024

Wat zijn onze tips voor de dranktrends van 2024? Sommige dingen veranderen nooit in de steeds evoluerende drankenindustrie en een daarvan zijn enkele dranktrends die tot de verbeelding spreken van zowel barmannen als de man op straat. Wij denken dat dit deel uitmaakt van wat de voedingsmiddelen- en drankenindustrie zo aantrekkelijk maakt; ze evolueren voortdurend, verleggen de grenzen en zijn flexibel in het omgaan met de veranderingen in de gewoonten van de consument. Daarom voorspellen we dat de volgende dranktrends in 2024 helemaal populair worden. 

18 maart '24 (15:31)

Waarom werken in de horeca fantastisch is

Ben jij op zoek naar een coole carrière waar je nooit een dag twee keer beleefd, waar de vonken er altijd vanaf spatten en je omringd wordt door een levendige sfeer? Dan ben jij voor de horeca gemaakt! 

14 maart '24 (12:12)

Geef wijn drinken extra charme: laat uw wijnglazen graveren

Wijnglazen: we kunnen er eigenlijk nooit genoeg hebben. Dat geldt als privépersoon, maar nog veel meer als horecaondernemer. Want het ene moment hebt u wellicht slechts 10 mensen in uw zaak, een uur of dag later kan dat zomaar het tienvoudige zijn. Het ene moment wordt er meer wijn gedronken dan het andere. Denk hierbij aan die lange, gezellige winteravonden, de grotere gezelschappen met veel vrouwen en aan de warme zomers op het terras. Gaat u dus weer eens glazen bestellen? Denk dat eens aan wijnglazen graveren. Dat geeft extra cachet aan uw onderneming.

14 maart '24 (12:08)

Zo creëer je de beste bierervaring

Bier is altijd al ontzettend populair, maar de laatste jaren zien we een duidelijke verschuiving. In plaats van een simpel pilsje drinken we tegenwoordig veel liever een mooi speciaalbier. Hierbij kan het gaan om een fraaie uitvoering van een bekend merk als La Chouffe, Maredsous of Duvel, maar ook om een lokaal en kleinschalig gebrouwen bier uit Amsterdam, Brabant of de Veluwe. Deze bijzondere bieren zijn perfect als cadeau, maar ze worden ook steeds vaker geschonken in bars, cafés en andere horecazaken door het hele land. Voor de meest optimale ervaring bij het nuttigen van deze heerlijke drank, is het altijd aan te bevelen om gebruik te maken van een bijpassend glas. De meeste mensen hebben zelfs al een voorkeur voor een bepaald type bierglas.

14 maart '24 (10:02)

Zou houd jij je bezetting in de horeca optimaal

In de horeca draait alles om timing, teamwork en tevreden gasten. Een onderschat aspect dat écht het verschil kan maken, is goed personeelsmanagement én een flexibel werkrooster. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel.

12 maart '24 ( 8:29)

Creëer de juiste sfeer in je restaurant met interieurbeplanting

Het interieur van een restaurant speelt een belangrijke rol bij het creëren van de juiste sfeer en beleving voor gasten. Eén van de manieren om dit te verbeteren is door gebruik te maken van interieurbeplanting. In deze blog bespreken we hoe je de interieurbeplanting in je restaurant kunt verbeteren en waarom dit zo belangrijk is voor de algehele ervaring van je gasten.

01 maart '24 (10:10)

De Regels in de Horecabranche worden Herschreven door Digitale Innovatie

Niet alleen bepalen de kwaliteit van het voedsel en de service het succes in de snel veranderende horecasector, maar ook speelt de digitale presentatie van een restaurant een evengoed belangrijke rol. De invoering van digitale diensten in restaurants leidt tot een fundamentele transformatie, die ze hun reserveringsprocessen kunnen verbeteren, de eetervaring kunnen verrijken en hun online aanwezigheid kunnen verscherpen.