Heel Nederland in paniek door #frikandellentekort, maar was er wel een crisis?

De frikandellencrisis zette Nederland afgelopen week even op z’n kop. Massaal werd de website van de plaatser van het nieuws, Frituurwereld.nl, bezocht, waardoor de website zelfs even uit de lucht was wegens de extreme drukte. Maar was er eigenlijk wel sprake van een crisis? Dit meldt Out.of.Home Shops.

Vakvereniging ProFri kreeg halverwege de coronacrisis al signalen binnen over problemen rond de levering van frikandellen van Van Lieshout van Van Geloven. Bij de horecagroothandel mochten cafetariahouders slechts tien dozen frikandellen afnemen. De frikandellen waren vanaf 30 augustus zelfs helemaal niet meer leverbaar bij de groothandel BidFood in Helmond.

In een schriftelijke reactie heeft Van Geloven erkend dat er leveringsproblemen waren richting de horeca en retailkanalen. Reden: een nijpend personeelstekort in de fabrieksruimten.

#frikandellentekort

Op 5 september plaatse Frituurwereld een artikel over het dreigende frikandellentekort. De Telegraaf heeft dit opgepikt en al snel werd het massaal gelezen. Op sociale media waren hashtags zoals #frikandellentekort en #frikandellencrisis een trending topic.

Productie onverminderd doorgegaan

Jan Aaltzen Linde, ceo van Van Geloven, laat echter in een radio-interview met de regionale omroep L1 weten dat de productie van de frikandellen onverminderd is doorgegaan. Er wordt hetzelfde volume frikandellen geleverd met minder personeel, waardoor het kan zijn dat er soms later wordt geleverd. Maar er zijn inmiddels weer genoeg frikandellen om uit te leveren. Over de voorraad zou niemand zich meer zorgen hoeven te maken, aldus Aaltzen.

De frikandellencrisis bestond dus wel echt even, maar was gelukkig slechts van korte duur.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer