8 september 2011 om 11:19
< 1 min lezen

Uit eten: klant stelt doggybag op prijs

UTRECHT – Als restaurants een doggybag aan zouden bieden, zou 68 procent van hun klanten daar gebruik van maken. Dat blijkt uit onderzoek van onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, onderzoeksbureau CREM en restaurantwebsite iens.nl.

Jaarlijks wordt naar schatting voor 235 miljoen euro aan voedsel weggegooid in de horeca. Het onderzoek geeft antwoord op de vraag of de consument rekening houdt met duurzaamheid bij het uit eten gaan. Uit het onderzoek blijkt dat één op de vier consumenten regelmatig zijn bord niet helemaal leeg eet in een restaurant, bij bijna de helft gebeurt dat soms. Zij laten 10 tot 30 procent van hun gerecht liggen.

Om voedselverspilling in restaurants tegen te gaan, kan een restaurant een doggybag aanbieden (restant van de maaltijd, netjes verpakt), of verschillende portiegroottes. De consument vraagt nog niet actief naar de doggybag, omdat dit niet gebruikelijk is in Nederland. Een meerderheid (68 procent) van de consumenten zou er wel gebruik van maken, als dit werd aangeboden. Evenals dat zij positief staan tegenover het zelf samenstellen van de (hoeveelheid van de) bijgerechten en het tijdig annuleren van een reservering.

Hoewel de kwaliteit van eten en de sfeer van het restaurant voor de consument het belangrijkste zijn, is voor de meerderheid van de consumenten de duurzaamheid (op het gebied van voeding) ook erg belangrijk. En 81 procent wil ook best wat meer betalen voor duurzame producten.

© Nationale Horecagids

Relevante artikelen

Alles van restaurant
    • Restaurant

    Wat is het verschil tussen een normale parasol en horeca parasol?

    4 november 2025 om 11:50
    • Restaurant

    Arbeidsinspectie sluit De Kleine Moghul en Kohinoor van India in Groningen

    30 oktober 2025 om 10:38

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland