Pasen zorgt voor hogere omzet detailhandel
Maart had in 2016 een woensdag en donderdag meer en een zondag en maandag minder dan in 2015. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen, komt de omzet slechts iets hoger uit dan een jaar eerder.
Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben 7,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Deze groei kwam deels doordat Pasen dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. Er is 6,5 procent meer verkocht tegen 1,2 procent hogere prijzen. Zowel de supermarkten als de speciaalzaken hadden met bijna 8 procent groei een flink hogere omzet dan een jaar eerder.
Non-foodartikelen
Winkels in non-foodartikelen boekten 1,4 procent meer omzet in maart dan een jaar eerder. De prijzen waren 0,9 procent hoger en de verkopen lagen 0,5 procent hoger.
Vooral de winkels voor woninginrichting en de drogisterijen zagen de opbrengsten aandikken. Ook bij winkels in huishoudelijke artikelen, de doe-het-zelfzaken en de kledingwinkels was dat het geval. Net als in voorgaande maanden leden winkels in consumentenelektronica omzetverlies, aldus het statistiekbureau. De online omzet groeide weer flink, met 20 procent.