Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Kraanwater gratis serveren: go or no-go?

Door Ilias van Bruggen
schedule 13 min
location_on [xx]km
Kraanwater gratis serveren: go or no-go?
Water dat uit de kraan stroomt verdient aandacht. Veel mensen zien het als vanzelfsprekend dat zij naast hun diner een gratis glaasje leidingvocht kunnen bestellen. Tot ergernis van sommige restaurateurs. Daarom hoor je soms wel eens in een restaurants een antwoord als ‘sorry, maar wij serveren geen kraanwater’. Voor veel mensen is dat onterecht, want het is een stukje service die je levert. Maar waar komt de opmerking vandaan? Is het voor de waarborging van een goede omzet of zit er een andere reden achter?

Soms kan de mening van gasten best tegenstrijdig zijn. Aan de ene kant kunnen restaurantbezoekers moeilijk doen omdat zij naast hun glaasje wijn geen tapwater kunnen krijgen, want ‘thuis komt kraanwater toch ook gratis uit de kraan’. Is dat wel zo? Voor zover bekend krijgen ook huishoudens aan het einde van het jaar een rekening voor het water dat zij thuis gebruiken. Daarnaast willen gasten wél zonder erbij na te denken goud geld neerleggen voor een flesje gebotteld water.

Kosten van kraanwater

Herman Hell, eigenaar van de Hells’s Kitchen Group, waar restaurants als GRACE, Het Zalmhuis en NRC in Rotterdam onder vallen, mengde zich ook in de discussie. Hij stelt in een column van Entree Magazine dat water helemaal niet gratis is. Hell berekende: in Nederland kost 200 liter water zo’n 30 eurocent. Een glas water zou dan al in principe 0,03 cent kosten.

Maar daar blijft het niet bij. Naast de kosten voor het water zijn er andere kosten die meegenomen worden in de beslissing om gasten te laten betalen voor kraanwater. De glazen maken zichzelf niet schoon, dus heb je kosten voor het afwassen – afwasser, afwasmiddel, vaatwasser en ga maar door – die ook op de marges drukken. Gasten beseffen zich vaak niet dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar het vullen van een glas uit de tap. Om dan de drastische maatregel te nemen dezelfde prijs voor kraanwater te vragen als bronwater, is dan ook weer een tikkeltje onnodig en schrikt misschien zelfs af. Maar een kleine vergoeding vragen voor kraanwater om deze kosten te dekken vindt Hell geen slecht idee.

Hoofdprijs voor bronwater

Wat Hell tegenstrijdig vindt, is het gemopper van gasten die hun kraanwater niet gratis krijgen, terwijl veel dinergasten het geen enkel probleem vinden om de hoofdprijs voor bronwater te betalen. “Ze geven dus gewoon geld uit voor het verpakken van normaal water met een marketingverhaal”, schrijft Hell.

Past bronwater ook binnen de trends van de horeca? Duurzaamheid en lokale producten kunnen een belangrijke factor zijn voor het succes van een restaurant. Dan is het wellicht vreemd om water vanuit Oostenrijk, Italië of Frankrijk met grote vrachtwagens naar ons kikkerland te verschepen. En wanneer het in de restaurants belandt, waar gaat het dan heen? Juist, direct de koeling in. Dan blijft het lekker koel totdat het in het keelgat van de gast verdwijnt. Dat kost wel weer extra – misschien onnodige – energie.

Gastvrijheid

Aan de andere kant is het serveren van kraanwater een stukje gastvrijheid van het restaurant. Alleen een espresso naar binnen werken en vervolgens met een adem te zitten waar je u tegen zegt is natuurlijk ook niet wenselijk. Een glaasje water ernaast kan dan al een wereld van verschil maken. Voor zowel het plezier van de andere gasten als het creëren van een betere ervaring. Het kan betekenen dat gasten terugkomen omdat zij van de service (en hopelijk ook de koffie) hebben genoten.

Gratis bij besteding

Het stukje service van kraanwater aanbieden valt vaak goed bij gasten. Maar mensen die de hele avond hun glas water laten bijvullen zorgen voor ergernis bij horecaondernemers. Dus wat dan als er gezocht wordt naar een middenweg? Hier is een idee: een gast die een betaald drankje bestelt (zoals koffie of wijn) krijgt hiernaast een gratis glaasje kraanwater. Op het moment dat een gast de hele avond aan tapwater zit, moet die wél betalen voor het water.

Het is echter belangrijk om te vermelden dat het beleid omtrent kraanwater per restaurant verschilt. De kosten voor een glas gemeentepils kunnen flink verschillen door de locatie, lokale regelgeving en het restaurantbeleid.

Duurzaamheid

Een reden om kraanwater aan te bieden is de duurzaamheid ervan. Veel bronwater is verpakt in plastic flessen. Dat is niet bepaald goed te noemen voor het milieu, al helemaal als het ook uit de kraan gehaald kan worden. Het verminderen van de vraag naar gebotteld water vermindert ook de productie van bronwater, dus ook plastic flessen en de bijbehorende milieuvervuiling. Het serveren van kraanwater draagt bij aan een duurzamere horeca-industrie.

Ook kan het een mooie manier zijn voor restaurants om duurzaamheid in hun eigen restaurant op de kaart te zetten. Om de bewustwording onder de gasten aan te kaarten, maar ook is het goede PR wanneer je als bedrijf bezig bent met het milieu en klimaat. Want wie is er op tegen dat je een manier hebt gevonden om de plastic afvalberg te verminderen?

Al met al is de discussie waard om gevoerd te worden. Dat water in restaurants – of thuis – gratis uit de kraan komt, kan in ieder geval ontkracht worden. Maar om net zoveel te vragen als voor bronwater, is ook niet wenselijk voor gasten. Het is belangrijk om de voordelen van kraanwater te communiceren. In het kader van duurzaamheid kan hier flink terrein gewonnen worden. De middenweg is misschien niet eens een verkeerde optie. Het kan de ergernis van zowel restaurateurs als de gasten verzachten, met het milieu in het achterhoofd.

09 oktober '24 (10:48)

Nationale Krokettendag

Een van de meest iconische Nederlandse snacks verdient natuurlijk een eigen dag. Daarom is het op 9 oktober Nationale Krokettendag in Nederland. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten kroketten te vinden. Of je nou houdt van een traditionele vleeskroket of een vegetarische variant maakt niet uit. Op 9 oktober eren we de verrukkelijke kroket. 

07 oktober '24 (13:02)

Michelin- en groene sterren uitgereikt aan deze toprestaurants

De Librije in Zwolle is het enige restaurant in Nederland dat drie Michelinsterren mag voeren. Jonnie en Thérèse Boer kregen maandag in Maastricht voor het twintigste jaar de hoogste onderscheiding in het restaurantwezen toegekend. De eerste keer dat de chef-kok van De Librije een ster kreeg was in 1993.

07 oktober '24 ( 6:04)

Welke restaurants krijgen er een Michelin- of groene ster bij?

Op de horecavakbeurs BBB in Maastricht wordt maandag bekendgemaakt welke restaurants een Michelinster (erbij) krijgen. De sterren zijn een erkenning voor chefs die op hoog gastronomisch niveau koken.

05 september '24 (13:00)

Kaas-pizza dag

Pizza is een van de meest geliefde gerechten wereldwijd, en de eenvoud van een kaas-pizza staat centraal in deze culinaire favoriet. Kaas-pizza dag is een dag waarop we de pure, onweerstaanbare smaak van kaas op een knapperige pizzabodem vieren. Deze dag is een must voor elke pizzaliefhebber en biedt een geweldige kans om even stil te staan bij de eenvoud die dit gerecht zo bijzonder maakt.

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland. 

05 augustus '24 (22:02)

Brand in Haags restaurant; een gewonde gevallen

Een persoon is naar het ziekenhuis gebracht nadat er brand was uitgebroken in een Haags restaurant. Ook vier anderen zijn door het ambulancepersoneel nagekeken op het inademen van rook, maar hoefden niet naar het ziekenhuis, meldt de brandweer.

08 juli '24 (12:33)

Explosie en beschieting bij restaurant in Amsterdam

Een restaurant in het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West is het afgelopen weekend doelwit geweest van een explosie en een beschieting, meldt de politie maandag. Binnen 48 uur was het twee keer raak bij het pand aan de Burgemeester de Vlugtlaan. Hoewel tijdens de laatste actie nog drie mensen in het pand waren, raakte niemand gewond.

03 juni '24 ( 8:45)

Ook in eerste kwartaal omzetgroei horeca

De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de sector laat daarmee al twaalf kwartalen op rij een groei zien. Het laatste kwartaal waarin de omzet van de horeca kromp, was het eerste kwartaal van 2021 toen er nog coronamaatregelen golden.