Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Steeds meer restaurants vragen aanbetaling door no-shows

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Steeds meer restaurants vragen aanbetaling door no-shows
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat je wilt reserveren voor een restaurantbezoek, maar de zaak al helemaal vol zit. Vervelend, zeker als je er vervolgens achter komt dat een deel van die reserveringen niet eens komt opdagen. Nu ziet reserveringsplatform Resengo dat steeds meer restaurants overgaan op aanbetalingen voor reserveringen vanwege deze zogenoemde ‘no-shows’, meldt RTL Nieuws.

Een woordvoerder van Resengo, Matthijs Pet, legt uit waarom het zo vervelend is voor een restaurant als gasten niet komen opdagen. Hij stelt dat het niet alleen gaat om een lege stoel in het restaurant, maar ook verspilde mise-en-place en het teleurstellen van andere gasten spelen een belangrijke rol. Ook de Koninklijke Horeca Nederland hoort vaker van horecaondernemers dat zij hier last van hebben. De KHN kan daar geen duidelijke verklaring voor geven, maar stelt dat overmacht, een dubbele reservering of een andere (persoonlijke) redenen van invloed kunnen zijn hierop.

Daarnaast is er ook een verschil tussen de manier van reservering en de mate van niet op komen dagen. De KHN stelt dat gasten die telefonisch een reservering maken vaker komen dan gasten die online reserveren. Een woordvoerder verklaart dit met het persoonlijke contact dat je hebt wanneer er telefonisch wordt gereserveerd.

Overstappen op aanbetaling

Hierdoor hebben veel restaurants de stap gezet om een aanbetaling te vragen voor een reservering. Dat gebeurt voornamelijk bij horecaonderneming in de grote steden. Resengo, één van de grootste reserveringsplatforms in Nederland, ziet dat meer restaurants deze overstap maken. Pet stelt dat restaurants dit voornamelijk doen op drukke dagen of evenementen, zoals Pasen.

Sinds de coronapandemie moeten gasten een aanbetaling doen bij restaurant Scheepskameel in Amsterdam. Dit voerden zij in tijdens de coronapandemie, toen er maar een beperkt aantal bezoekers in het restaurant konden komen. Eén van de eigenaren is Bob Kaasenbrood. Hij stelt dat zij het daarvoor al wilden doen, ‘alleen was de drempel iets te groot’. Voorheen had het restaurant regelmatig te maken met no-shows. Of soms kwamen er van de tien mensen maar vijf opdagen.

Het restaurant krijgt veel reacties van de gasten over de aanbetaling. Sommige mensen begrijpen dat zij het invoeren, anderen reageren verontwaardigd. Kaasenbrood geeft wel aan dat deze mensen na een uitleg vaak toch wel begrip tonen voor de keuze van het restaurant.

Extra drempel

Pet geeft aan dat de aanbetaling geen perfecte oplossing is voor het probleem. Hij stelt dat mensen hierdoor een grotere drempel ervaren om een reservering te plaatsen. “Gastvrijheid wint het vaak van gezond verstand”, zegt Pet. Uiteindelijk staat de gast altijd voorop.

Niet alleen de grotere drempel speelt een rol bij restaurants om af te zien van de aanbetaling. Volgens Pet vrezen veel ondernemers ook voor slechte recensies. Hij geeft aan dat iedereen een review kan plaatsen bij een restaurant zonder dat diegene er daadwerkelijk is geweest.

Herbevestiging reservering

Naast het invoeren van een aanbetaling zijn er andere oplossingen voor dit probleem. Wat veel restaurants doen tegenwoordig is het sturen van een herbevestiging, 24 of 48 uur voor de reservering. Op die manier zien gasten de reservering opnieuw. Het is ook een mooie gelegenheid om te dubbelchecken of het aantal gasten in de reservering nog steeds klopt.

Ook heeft de KHN de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH) opgesteld. Op het moment dat deze worden meegenomen in de algemene voorwaarden van een restaurant, kunnen zij de extra kosten van een no-show vergalen bij de KHN. Dat kan dan bijvoorbeeld gaan om kosten voor extra personeel. De voorwaarden zijn niet verplicht, maar kunnen wel gebruikt worden door restaurants om hunzelf te beschermen tegen gasten die niet komen opdagen.

Door: Nationale Horecagids

08 april '24 ( 8:30)

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen, nu de eerste officiële warme dag van het jaar een feit is. Toch is de horeca in Nederland nog niet uit de problemen. Zo is nog steeds sprake van een personeelstekort. Ook kan het dat een biertje in de zon nu een stuk duurder is dan een jaar geleden.

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.

30 oktober '23 (11:34)

Sergio Herman gaat in België zelf weer achter de pannen staan

Chef-kok en horecaondernemer Sergio Herman gaat koken in een nieuw restaurant in Antwerpen. Dat vertelt hij maandag in gesprek met BN De Stem. Hij gaat hier vanaf januari "op regelmatige basis" achter het fornuis staan, samen met kok Tim Boury. "Ik ga weer doen wat ik gemist heb: koken", aldus Herman.

24 oktober '23 (11:03)

KVK ziet afgelopen vijf jaar flinke toename Nederlandse wijnproducenten

UTRECHT (ANP) - Het aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. Dat zegt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2018 waren er 136 producenten ingeschreven bij de KVK, in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er 194, een toename van 43 procent.

16 oktober '23 (11:54)

Eerste FC Kip-restaurant in Nederland een feit

Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.

12 oktober '23 (15:23)

Wagamama verkocht aan Amerikaanse investeerder

Fastfoodketen Wagamama, met verschillende vestigingen in Nederland, komt in handen van Apollo Global Management. De grote Amerikaanse investeerder betaalt 587 miljoen euro voor de overname.

10 oktober '23 ( 7:09)

Horecazaak Utrecht slachtoffer van explosie

Bij een horecazaak aan de Jutfaseweg in de Rivierenwijk in Utrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een explosie geweest. Het pand is beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, meldt de politie.

09 oktober '23 ( 6:09)

Explosie op station Bussum bij horecazaak

Bij een horecagelegenheid op station Bussum heeft in de nacht van zondag op maandag rond 03.45 uur een explosie plaatsgevonden, meldt de politie. Niemand raakte gewond bij de ontploffing.

05 oktober '23 (18:53)

Inwoners Utrecht aangehouden voor explosie bij horecazaak in Utrecht

De politie heeft donderdag drie mensen aangehouden voor de explosie op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht afgelopen weekend. Het gaat om Utrechters van 27, 19 en 18 jaar. Hun exacte rol wordt onderzocht.