Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Steeds meer restaurants vragen aanbetaling door no-shows

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Steeds meer restaurants vragen aanbetaling door no-shows
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat je wilt reserveren voor een restaurantbezoek, maar de zaak al helemaal vol zit. Vervelend, zeker als je er vervolgens achter komt dat een deel van die reserveringen niet eens komt opdagen. Nu ziet reserveringsplatform Resengo dat steeds meer restaurants overgaan op aanbetalingen voor reserveringen vanwege deze zogenoemde ‘no-shows’, meldt RTL Nieuws.

Een woordvoerder van Resengo, Matthijs Pet, legt uit waarom het zo vervelend is voor een restaurant als gasten niet komen opdagen. Hij stelt dat het niet alleen gaat om een lege stoel in het restaurant, maar ook verspilde mise-en-place en het teleurstellen van andere gasten spelen een belangrijke rol. Ook de Koninklijke Horeca Nederland hoort vaker van horecaondernemers dat zij hier last van hebben. De KHN kan daar geen duidelijke verklaring voor geven, maar stelt dat overmacht, een dubbele reservering of een andere (persoonlijke) redenen van invloed kunnen zijn hierop.

Daarnaast is er ook een verschil tussen de manier van reservering en de mate van niet op komen dagen. De KHN stelt dat gasten die telefonisch een reservering maken vaker komen dan gasten die online reserveren. Een woordvoerder verklaart dit met het persoonlijke contact dat je hebt wanneer er telefonisch wordt gereserveerd.

Overstappen op aanbetaling

Hierdoor hebben veel restaurants de stap gezet om een aanbetaling te vragen voor een reservering. Dat gebeurt voornamelijk bij horecaonderneming in de grote steden. Resengo, één van de grootste reserveringsplatforms in Nederland, ziet dat meer restaurants deze overstap maken. Pet stelt dat restaurants dit voornamelijk doen op drukke dagen of evenementen, zoals Pasen.

Sinds de coronapandemie moeten gasten een aanbetaling doen bij restaurant Scheepskameel in Amsterdam. Dit voerden zij in tijdens de coronapandemie, toen er maar een beperkt aantal bezoekers in het restaurant konden komen. Eén van de eigenaren is Bob Kaasenbrood. Hij stelt dat zij het daarvoor al wilden doen, ‘alleen was de drempel iets te groot’. Voorheen had het restaurant regelmatig te maken met no-shows. Of soms kwamen er van de tien mensen maar vijf opdagen.

Het restaurant krijgt veel reacties van de gasten over de aanbetaling. Sommige mensen begrijpen dat zij het invoeren, anderen reageren verontwaardigd. Kaasenbrood geeft wel aan dat deze mensen na een uitleg vaak toch wel begrip tonen voor de keuze van het restaurant.

Extra drempel

Pet geeft aan dat de aanbetaling geen perfecte oplossing is voor het probleem. Hij stelt dat mensen hierdoor een grotere drempel ervaren om een reservering te plaatsen. “Gastvrijheid wint het vaak van gezond verstand”, zegt Pet. Uiteindelijk staat de gast altijd voorop.

Niet alleen de grotere drempel speelt een rol bij restaurants om af te zien van de aanbetaling. Volgens Pet vrezen veel ondernemers ook voor slechte recensies. Hij geeft aan dat iedereen een review kan plaatsen bij een restaurant zonder dat diegene er daadwerkelijk is geweest.

Herbevestiging reservering

Naast het invoeren van een aanbetaling zijn er andere oplossingen voor dit probleem. Wat veel restaurants doen tegenwoordig is het sturen van een herbevestiging, 24 of 48 uur voor de reservering. Op die manier zien gasten de reservering opnieuw. Het is ook een mooie gelegenheid om te dubbelchecken of het aantal gasten in de reservering nog steeds klopt.

Ook heeft de KHN de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH) opgesteld. Op het moment dat deze worden meegenomen in de algemene voorwaarden van een restaurant, kunnen zij de extra kosten van een no-show vergalen bij de KHN. Dat kan dan bijvoorbeeld gaan om kosten voor extra personeel. De voorwaarden zijn niet verplicht, maar kunnen wel gebruikt worden door restaurants om hunzelf te beschermen tegen gasten die niet komen opdagen.

Door: Nationale Horecagids

12 augustus '24 (17:32)

Drukte bij strandtenten en terrassen door mooi weer

DEN HAAG (ANP) - Het is druk in de strandtenten langs de Nederlandse stranden. Brancheorganisatie de Nederlandse Kust Vereniging (NKV) en strandtenten in Vlissingen en Scheveningen zien maandag veel gasten en volle terrassen.

12 augustus '24 (10:17)

Geen slachtoffers bij brand pizzeria Leeuwarden, brand onder controle

LEEUWARDEN (ANP) - De brand in een pizzeria aan de Zuidvliet in Leeuwarden is onder controle. De brandweer verwacht nog geruime tijd bezig te zijn met nablussen, vertelt een woordvoerder. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

08 augustus '24 (10:54)

Baby’s en peuters na 17.30 niet welkom in restaurant in Oostkapelle

Mossels & Meer, een restaurant in het Zeeuwse Oostkapelle, heeft een drastische maatregel genomen: ouders met baby’s en peuters die na 17.30 binnenkomen, worden de deur gewezen. Kinderen zijn rond bedtijd te druk en hebben in het verleden voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dit meldt Hart van Nederland. 

05 augustus '24 (22:02)

Brand in Haags restaurant; een gewonde gevallen

Een persoon is naar het ziekenhuis gebracht nadat er brand was uitgebroken in een Haags restaurant. Ook vier anderen zijn door het ambulancepersoneel nagekeken op het inademen van rook, maar hoefden niet naar het ziekenhuis, meldt de brandweer.

08 juli '24 (12:33)

Explosie en beschieting bij restaurant in Amsterdam

Een restaurant in het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West is het afgelopen weekend doelwit geweest van een explosie en een beschieting, meldt de politie maandag. Binnen 48 uur was het twee keer raak bij het pand aan de Burgemeester de Vlugtlaan. Hoewel tijdens de laatste actie nog drie mensen in het pand waren, raakte niemand gewond.

03 juni '24 ( 8:45)

Ook in eerste kwartaal omzetgroei horeca

De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de sector laat daarmee al twaalf kwartalen op rij een groei zien. Het laatste kwartaal waarin de omzet van de horeca kromp, was het eerste kwartaal van 2021 toen er nog coronamaatregelen golden.

15 april '24 (11:20)

Twee nachten achter elkaar is horecagelegenheid Diemen doelwit van explosie

Een horecagelegenheid in Diemen is twee nachten op rij doelwit geweest van een explosie, meldt de politie maandag. In de nacht van zaterdag op zondag vond er rond 00.45 uur een explosie plaats voor het pand aan het Gruttoplein. In de nacht van zondag op maandag was er rond 02.30 uur een explosie, waarna ook brand uitbrak.

08 april '24 ( 8:30)

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen, nu de eerste officiële warme dag van het jaar een feit is. Toch is de horeca in Nederland nog niet uit de problemen. Zo is nog steeds sprake van een personeelstekort. Ook kan het dat een biertje in de zon nu een stuk duurder is dan een jaar geleden.

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.