DE Master Blenders verlaagt verwachtingen
ROTTERDAM (Novum) - DE Master Blenders 1753 verlaagt de verwachtingen voor de korte termijn vanwege de prijsdruk in West-Europa. Dat maakte het koffie- en theebedrijf woensdag bekend bij de cijfers over juli tot en met december. Het vernieuwde Senseo-merk presteerde tegenvallend in die zes maanden, terwijl het bedrijf wat betreft filterkoffie, thee en het L'OR-merk wel goed presteerde.
DE verwacht dit jaar met name prijsdruk in Frankrijk, vanwege de lagere prijzen voor Arabica-bonen. Het bedrijf zegt deze prijzen te moeten doorrekenen in de verkoopprijs en de volumes, 'om onze concurrentiepositie te herstellen'. Dat zal gevolgen hebben voor de omzet, schrijft DE.
Het bedrijf verwacht nu een groei van de omzet van nul tot twee procent. Eerder was drie tot vijf procent verwacht. De verbetering van de onderliggende winstmarge blijft bovendien iets achter.
Vanwege de afsplitsing van Sara Lee vorig jaar hanteert DE dit jaar een boekjaar 2013 dat loopt van juli vorig jaar tot eind december. De bijstelling van de omzet geldt voor de eerste twaalf maanden van het boekjaar. Voor de middellange termijn verwacht het bedrijf nog wel een omzetgroei tussen de vijf en zeven procent en een verder verbetering van de winstmarge.
In de eerste zes maanden van het boekjaar behaalde DE een 2,3 procent hogere omzet, van 1,34 miljard euro. De nettowinst steeg van 70 naar 92 miljoen euro, een stijging van dertig procent. De winstmarge verbeterde met een procent.
Het koffie- en theebedrijf presteerde goed in Frankrijk, Spanje en Australië. De omzet in Duitsland 'komt weer op gang' en ook in België zijn de eerste tekenen van verbetering te zien.
Naast de tegenvallende resultaten bij Senseo, waarbij DE naar eigen zeggen last had vanwege 'stevige concurrentie tijdens de feestdagen' In Nederland, presteerden ook de activiteiten van DE voor kantines, bedrijven en groothandels slecht. Het bedrijf gaat daarom deze 'out-of-home'-activiteiten hervormen door een 'aantrekkelijker product te bieden'.