Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Verduurzaming in de horeca: DGBC lanceert Routekaart Horeca

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Verduurzaming in de horeca: DGBC lanceert Routekaart Horeca
Een welbekend probleem in de horeca zijn de stijgende energiekosten. Daar liggen veel kansen, maar ook knelpunten. Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Soms is het echter lastig voor een ondernemer om verduurzaming in de praktijk te brengen. De routekaart van DGBC moet volgens de netwerkorganisatie bijdragen aan de ondersteuning van horecaondernemers, zo meldt het bedrijf op hun website.

In de Routekaart Horeca staat onder andere beschreven hoe bedrijven in de horeca kunnen verduurzamen door te besparen op gas- en elektriciteitsgebruik. Gert de Vos, technisch manager van Hotel Fund bij belegger Bouwinvest, heeft meegedacht over de routekaart: “Wij zijn geen grote speler met acht hotels in portefeuille. We doen dit uit betrokkenheid, maar ook om meer gevoel bij de markt te krijgen. We hebben een voortrekkersrol en die nemen we ook hierin.”

Verduurzamingslag

De Vos denkt dat de routekaart nuttig is voor de huurders. Hij stelt dat het onder andere aan de leden van de werkgroep Horeca van DGBC is om de routekaart onder de aandacht te brengen. “Zo kunnen we samen de verduurzamingslag maken”, zegt hij. Het gaat volgens hem niet alleen om installaties en energiebesparing. Hij hoopt ook dat de huurders van DGBC verder komen met de verduurzaming.

Aan de hand van zes categorieën zijn de acties in de routekaart geordend. Die categorieën komen voort uit gesprekken van de werkgroep Horeca met beleggers, ondernemers en pandeigenaren. Daarom is het volgens DGBC een richtinggevend document voor de hele horecasector. In de routekaart wordt onder andere beschreven wat nodig is om besparingsdoelen te halen en wat voor kansen en bedreigingen er kunnen ontstaan.

Paris Proof

De Routekaart Horeca moet tevens inzicht geven in en bijdragen aan het behalen van de Paris Proof doelen. Paris Proof komt neer op een gebouw dat CO2-neutraal is. Deze doelstellingen zijn voor 2045.

“De horeca is wat dat betreft een diverse doelgroep van vakantieparken tot de kroeg om de hoek, verder is er een enorme variëteit aan labels, maar nog geen labelplicht voor bijvoorbeeld hotels”, geeft De Vos aan. “Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met de gasten van het hotel. Die boeken juist een hotel voor extra comfort. Als er voor hen geen voordeel aan zit, kiezen ze liever voor de beleving en letten zij bijvoorbeeld niet op hoe lang ze aan het douchen zijn. Ook zitten we allemaal graag onder terrasverwarmers. Bij veel websites voor boekingen kun je al een keuze maken voor duurzaamheid, het zou mooi zijn als ook echt duidelijk is hoe duurzaam dat is.”

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De Vos ziet de verduurzaming als een gezamenlijke plicht van de eigenaren, medewerkers en gasten. Formeel gezien heeft de eigenaar geen plicht hierin, aangezien er geen labelplicht is voor hotels. “De huurder moet zelf maatregelen nemen en wij kunnen dus niet hard sturen op energiegebruik.”

Om Paris Proof te worden is het volgens hem van belang dat ondernemers mee krijgen wat van belang is en wat voor effecten en doelen de maatregelen hebben. “Vraag je bij alle keuzes af of ze slim zijn. Een CV-ketel vervangen die niet aan het einde is van zijn technische levensduur is volgens mij niet duurzaam”, zegt De Vos.

Zinken dak met zonnepanelen

De huurders van Bouwinvest zijn momenteel druk bezig met verduurzamen: “Hotel Boat&Co in de Houthavens van Amsterdam is nu twee jaar open, is heel duurzaam en nu zijn we aan het onderzoeken waar we nog meer kunnen verduurzamen door slim naar de instellingen van de installatie te kijken. Data zijn steeds belangrijker om in detail te weten water gebeurt in een gebouw. Hier ligt een zinken dak op met zonnepanelen en het pand is aangesloten op stadsverwarming en koeling, dus daarmee van het gas af. Nu al een goed voorbeeld van hoe het al kan”, aldus De Vos.

De Routekaart Horeca kan je hier bekijken. Het is een ‘levend document’ dat verandert naar aanleiding van de uitvoering van acties en nieuwe inzichten. In de routekaart zijn acties en handelingen vastgelegd.

Door: Nationale Horecagids

28 augustus '25 ( 8:32)

Zuivel en vlees komende jaren nog duurder vanwege kleinere veestapel

Zuivelproducten, zoals kaas, melk en boter, evenals vleesproducten in de supermarkt worden naar verwachting de komende jaren nog duurder door de krimp van de Nederlandse veestapel, zegt ABN AMRO. Volgens de bank raakt de zuivel- en vleessector verstoord doordat steeds meer boerenbedrijven gebruikmaken van beëindigingsregelingen. "Het aanbod van vlees en melk van Nederlandse bodem daalt, wat een prijsopdrijvend effect heeft", staat in een sectorrapport van de bank.

28 augustus '25 ( 8:32)

Dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam komt abrupt tot een einde

De dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam stopt. Dat heeft het Zweedse bedrijf Pophouse Entertainment, dat door ABBA-lid Björn Ulvaeus is opgericht, in een verklaring laten weten. "Na een jaar voor uitverkochte zalen in Rotterdam te hebben gespeeld, moeten we bevestigen dat het doek valt voor de optredens van Mamma Mia! The Party" in de stad, aldus Pophouse Entertainment.

26 augustus '25 ( 8:34)

Vakbonden CNV en FNV 'verrast' over overname Douwe Egberts en Pickwick door Amerikanen

CNV en FNV zijn "verrast" over de overname van Douwe Egberts-moederbedrijf JDE Peet's door het Amerikaanse Keurig Dr Pepper die maandagochtend werd bekendgemaakt. De vakbonden hebben vragen over de toekomst van Nederlandse vestigingen van JDE Peet's door die overname ter waarde van 15,7 miljard euro.

18 augustus '25 (10:12)

Manager onterecht beschuldigd van diefstal krijgt ruim 20.000 euro van restaurant

Een 38-jarige oud-manager van het Koreaanse restaurant Kim’s So in Amsterdam kreeg in februari 2025 een schok: ze werd van diefstal van ruim 6.500 euro aan fooi beschuldigd en op staande voet ontslagen. Haar baas dreigde zelfs met een aangifte bij de politie. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

10 augustus '25 (13:36)

Turkse vorstschade kan voor flink duurdere hazelnootproducten zorgen

Producten met hazelnoten worden komende tijd mogelijk flink duurder. De groothandelsprijzen voor hazelnoten zijn dit oogstseizoen fors gestegen door vorstschade in Turkije, 's werelds grootste producent. Volgens het in Amsterdam gevestigde grondstoffenplatform Vesper kost een ton Turkse hazelnoten nu ongeveer 9400 euro. Dat is ruim een derde meer dan begin dit jaar.

08 augustus '25 (12:59)

Voedselprijzen wereldwijd op hoogste niveau in twee jaar

De wereldwijde voedselprijzen zijn in juli gestegen naar het hoogste niveau in ruim twee jaar. De stijging wordt aangejaagd door hogere prijzen voor vlees en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).

07 augustus '25 ( 8:32)

Kasteelt geeft boost aan aardbeien: oogst verdubbeld in 15 jaar

De aardbeienoogst in Nederland is in vijftien jaar verdubbeld, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit komt vooral doordat meer aardbeien onder glas en plastic tunnels worden geteeld. De totale teeltoppervlakte van aardbeien is in dezelfde periode met ruim 15 procent gedaald, tot 1400 hectare.

25 juni '25 ( 8:55)

TNO: Honderdduizenden werknemers last van hitte op werkvloer

Bijna 360.000 werknemers in Nederland ervaren "hittestress" op het werk. Dat is ongeveer 4 procent van de beroepsbevolking, meldt TNO op basis van onderzoek. Koks, politieagenten, bakkers en lassers behoren tot de beroepsgroepen die het meest te lijden hebben onder ernstige hitteklachten.

22 januari '25 (14:19)

Tweehonderd mensen willen graag pannenkoeken bakken op Terschelling

Naar de functie van pannenkoekenbakker op Terschelling hebben ruim tweehonderd mensen uit heel Nederland gesolliciteerd. Eigenaresse Britt van der Wal van Eethuis Hans & Grietje zag de sollicitanten overal vandaan komen. Dat meldt Omroep Friesland.

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.