Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wijnbranche: behoefte aan alcoholvrije wijn wordt groter

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Wijnbranche: behoefte aan alcoholvrije wijn wordt groter
Dat alcoholvrije alternatieven steeds belangrijker worden in de maatschappij is al langer bekend. Nu ziet ook de wijnbranche dat mensen vaker kijken naar een alcoholvrij wijntjetijdens hun diner of wanneer ze moeten BOB’en. Daarnaast speelt Dry January een steeds belangrijkere rol. Wie hieraan meedoet drinkt tijdens de eerste maand van het jaar geen alcohol. Om deze themamaand gemotiveerd te starten zijn de resultaten van een onderzoek over alcoholvrije alternatieven gedeeld. Dit meldt de Restaurant Krant. 

Uit een survey onder 150 respondenten uit de wijnbranche blijkt dat er een toenemende vraag is naar wijn zonder alcohol onder de consumenten. Daarom biedt driekwart van de ondervraagde retailers en importeurs alcoholvrije opties aan. De grootste afnemers hiervan zijn vrouwen tussen de 20 en 40 jaar die voornamelijk uit de Randstad komen. Wijnjournalist Esmee Langereis voegt daaraan toe dat het vooral gaat om mousserende wijnen, ready to drink opties en aperitieven.

Betwiste smaak

Langereis denkt dat de smaak van alcoholvrije wijn geregeld in twijfel wordt getrokken. Volgens haar komt dit doordat mensen het vergelijken met hun favoriete alcoholhoudende wijn. “Er zijn binnen alcoholvrij grote verschillen in kwaliteit, en vergeet ook niet je eigen smaakvoorkeuren.”

Survey door Delta Wines en Pitch PR

Aan het einde van vorig jaar is onder 152 professionals in de branche een survey gehouden. In deze survey werd de deelnemers gevraagd wat de plaats is van hun alcoholvrije assortiment. Uit deze survey is gebleken dat een merendeel van de professionals zegt dat deze dranken niet meer weg te denken zijn uit de schappen en dat meer dan 60 procent van de ondervraagden zelf ook alcoholvrije opties in zijn assortiment heeft. Daarnaast merkt meer dan de helft een toename van de vraag.

Naast een toename van de vraag, wordt ook de kwaliteit van de alcoholvrije wijnen beter. Bijna de helft van de respondenten gaf aan dat zij hierin een toename zien.

De oprichter van de alcoholvrije slijterij Nix & Nix, Wim Boekema, zegt dat dit nog maar het begin is van de opmars. “Alcoholvrij begint zijn plek in de maatschappij duidelijk in te nemen. In onze slijterijen en via onze website zien we dat steeds meer mensen op zoek zijn naar lekkere alcoholvrije dranken.”

Waar de professionals het tevens over eens zijn is de leeftijdscategorie van kopers. Zoals eerder gesteld ligt deze tussen de 20 en 40 jaar oud. Daarbij werd de Randstad als belangrijkste afzetmarkt genoemd.

Aandacht naar smaak

Het belangrijkste aspect dat de professionals noemden, was het belang van aandacht naar smaak van de wijnen. Veel van het smaakprofiel van wijn ontstaat tijdens het fermentatieproces. Door de alcohol te onttrekken van de wijn wordt ook een deel van de smaak weggenomen. Dit blijft daarom een uitdaging voor ondernemers in de wijnbranche.

Door: Nationale Horecagids

03 juni '24 ( 8:45)

Ook in eerste kwartaal omzetgroei horeca

De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de sector laat daarmee al twaalf kwartalen op rij een groei zien. Het laatste kwartaal waarin de omzet van de horeca kromp, was het eerste kwartaal van 2021 toen er nog coronamaatregelen golden.

15 april '24 (11:20)

Twee nachten achter elkaar is horecagelegenheid Diemen doelwit van explosie

Een horecagelegenheid in Diemen is twee nachten op rij doelwit geweest van een explosie, meldt de politie maandag. In de nacht van zaterdag op zondag vond er rond 00.45 uur een explosie plaats voor het pand aan het Gruttoplein. In de nacht van zondag op maandag was er rond 02.30 uur een explosie, waarna ook brand uitbrak.

08 april '24 ( 8:30)

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen, nu de eerste officiële warme dag van het jaar een feit is. Toch is de horeca in Nederland nog niet uit de problemen. Zo is nog steeds sprake van een personeelstekort. Ook kan het dat een biertje in de zon nu een stuk duurder is dan een jaar geleden.

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.

30 oktober '23 (11:34)

Sergio Herman gaat in België zelf weer achter de pannen staan

Chef-kok en horecaondernemer Sergio Herman gaat koken in een nieuw restaurant in Antwerpen. Dat vertelt hij maandag in gesprek met BN De Stem. Hij gaat hier vanaf januari "op regelmatige basis" achter het fornuis staan, samen met kok Tim Boury. "Ik ga weer doen wat ik gemist heb: koken", aldus Herman.

24 oktober '23 (11:03)

KVK ziet afgelopen vijf jaar flinke toename Nederlandse wijnproducenten

UTRECHT (ANP) - Het aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. Dat zegt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2018 waren er 136 producenten ingeschreven bij de KVK, in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er 194, een toename van 43 procent.

16 oktober '23 (11:54)

Eerste FC Kip-restaurant in Nederland een feit

Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.

12 oktober '23 (15:23)

Wagamama verkocht aan Amerikaanse investeerder

Fastfoodketen Wagamama, met verschillende vestigingen in Nederland, komt in handen van Apollo Global Management. De grote Amerikaanse investeerder betaalt 587 miljoen euro voor de overname.

10 oktober '23 ( 7:09)

Horecazaak Utrecht slachtoffer van explosie

Bij een horecazaak aan de Jutfaseweg in de Rivierenwijk in Utrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een explosie geweest. Het pand is beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, meldt de politie.