Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Hoe krijg je als restaurant een Michelinster?

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 15 min
location_on [xx]km
Hoe krijg je als restaurant een Michelinster?
Het zijn de Oscars van de horecawereld. Bijna elke restauranteigenaar droomt ervan om ooit een felbegeerde Michelinster in ontvangst te mogen nemen. Aan het krijgen van een Michelinster zijn daarentegen strikte eisen verbonden. Onverwachtse bezoeken van inspecteurs en het hebben van een hoge standaard in het bereiden en serveren van het eten, maken het een klus om deze ster binnen te slepen. Maar wat moet een restaurant precies doen om een ster te bemachtigen?

Al meer dan honderd jaar beoordeelt Michelin restaurants over de hele wereld. Het begon als wegwijzer voor reizigers in Frankrijk die bij goede restaurants wilden eten als zij op reis waren. In de gids stonden routes naar bestemmingen in Frankrijk met restaurantjes waar men kon eten op advies van Michelin. Op een gegeven moment gaven bepaalde restauranteigenaren die niet in de gids stonden aan dat zij ook graag in de gids wilden. In 1936 werd daarom de sterrenclassificatie geïntroduceerd. Een restaurant kon vanaf toen één tot drie sterren ontvangen, afhankelijk van de kwaliteit en service die zij leveren. Tegenwoordig is de Michelinster uitgegroeid tot één van de meest prestigieuze prijzen in de horecawereld. 

Betekenis van de sterren

Een restaurant kan in totaal drie sterren ontvangen. Het is een jaarlijks proces, wat betekent dat een restaurant bij slechter functioneren zijn sterren ook weer kan verliezen. Het moet daarom een consistente kwaliteit leveren. Michelin verdeelt de restaurants in categorieën van 1 tot 3 sterren:

  • 1 ster: het restaurant heeft een zeer goede keuken. Het is de moeite waard om het restaurant te bezoeken.
  • 2 sterren: wanneer een restaurant 2 sterren heeft, omschrijft Michelin het als een ‘uitzonderlijke keuken’. Zelfs wanneer het restaurant niet op de route ligt, is het waard om hier voor om te rijden.
  • 3 sterren: dit is het hoogste aantal sterren dat een restaurant kan ontvangen. Als een restaurant is deze categorie valt, is het volgens Michelin zelfs waard om speciaal voor dit restaurant een reis te maken, ongeacht hoe ver het is.

Inspecties

Voor het krijgen van een Michelinster moet een restaurant aan een aantal eisen voldoen op het gebied van kwaliteit en service. Daarom worden de gekozen restaurants onverwachts door meerdere inspecteurs bezocht. Die beoordelen of het restaurant in aanmerking komt met een ster. Aan het eind van het bezoek is het mogelijk dat een inspecteur zijn identiteit bekend maakt.

Het gehele proces van inspectie tot beoordeling is volledig onafhankelijk. De beste worden gekozen, ongeacht land, regio of locatie van het restaurant. Zo heeft bijvoorbeeld een Thais streetfoodkraampje, Hong Kong Soya Sauce Chicken Rice en Noodles, een Michelinster in ontvangst mogen nemen. Ze bereiden hier gerechten tot twee dollar. De inspecteurs hebben besloten deze plek een ster te geven voor de bereiding van hun sojakip in Hong Kong-stijl.

Het inspectieproces

Tijdens het bezoek letten de inspecteurs op een aantal specifieke eisen waaraan het restaurant moet voldoen. Elk restaurant wordt op dezelfde manier geëvalueerd en geclassificeerd. De cultuur, het type restaurant of kennis van de chef-kok veranderen niets aan de basis van de evaluatie. Elk restaurant wordt meerdere malen bezocht. Het beroep van inspecteur is daarom ook een fulltime functie. Elke drie maanden krijgt een inspecteur een regio toegewezen waarbinnen ze restaurants bezoeken. Pas na drie jaar mag een inspecteur eenzelfde restaurant voor de tweede keer bezoeken. Een restaurant wordt dus minimaal vier keer per jaar bezocht en beoordeeld aan de hand van vaste criteria. Maar wat zijn de eisen precies?

Verbruik

Allereerst moet het restaurant deel uitmaken van de gemeenschap. Het is belangrijk dat het geen losstaand bedrijf in een stad of dorp is. Hier komt ook het aspect duurzame ontwikkeling bij kijken. De inspecteurs houden rekening met de plaats waar de ingrediënten worden gekocht, de relatie die het restaurant heeft met de boeren en producenten in de omgeving. Kortgezegd moeten de producten lokaal verbouwd worden.

Techniek en presentatie

Consistentie is een belangrijk criterium voor het behalen van een ster. Elk gerecht moet hetzelfde zijn als de vorige. Dit criterium test de techniek van de koks. Het mag niet zo zijn dat een restaurant de ene keer hoge kwaliteit levert en de andere keer deze kwaliteit niet kan waarborgen.

Daar hoort ook de presentatie bij. Deze trend in de presentatie wordt door elke inspecteur meegenomen en heeft dan ook een speciaal gewicht voor de beoordeling. We eten immers voor het grootste deel met onze ogen. Daarom moeten gerechten er visueel aantrekkelijk uitzien.

Persoonlijkheid en service

De creativiteit en innovatie van de chef geven een restaurant zijn herkenbare karakter. Ook dit is een belangrijk aspect waar een restaurant aan moet voldoen.

De Michelinster is natuurlijk gericht op de keuken. Maar het behalen van een ster is volgens de inspecteur een ‘team effort’. Ook de service is een aspect waar de inspecteurs op letten. De kennis en het niveau van het personeel en de behandeling van de gasten worden meegenomen in het rapport.

Geheime vergadering

De laatste stap die een restaurant moet doorlopen is de bespreking van de inspecteurs tijdens hun jaarlijkse geheime vergadering. Hier bepalen de inspecteurs met elkaar welke restaurants een ster krijgen en welke niet. Hoe prestigieuzer het restaurant, hoe internationaler de beoordeling.

De inspecteurs hebben in Nederland ook sterren uitgedeeld aan restaurants. Er zijn 20 restaurants die 1 ster hebben weten te bemachtigen, 21 met 2 sterren en zelfs 2 restaurants die een 3 ster hebben gekregen. Eén van de meest prestigieuze restaurants hiervan is restaurant Julemont in Wittem. Die hebben door hun Hamachi met jalapeño, venkel en Imperial Heritage kaviaar in combinatie met jeugdig enthousiasme en fijngevoelig maatwerk van de inspecteurs een tweede ster gekregen. Door delicate smaken en uitmuntende fraîcheur van de vis konden de inspecteurs van  Michelin alleen maar enthousiast zijn. Om de beoordeling van Michelin te quoten: “Petje af chef”.

Door: Nationale Horecagids

13 september '25 ( 9:20)

De Pizzabakkers sluit panden in Amsterdam

In Amsterdam zijn vier panden voor een halfjaar gesloten, daartoe besloot de locoburgemeester vrijdag. Het gaat om filialen van De Pizzabakkers, twee op de Plantage Kerklaan, een op de Overtoom en een op de Haarlemmerdijk. De pizzaketen is de laatste tijd meerdere keren doelwit geweest van explosies.

28 augustus '25 ( 8:32)

Zuivel en vlees komende jaren nog duurder vanwege kleinere veestapel

Zuivelproducten, zoals kaas, melk en boter, evenals vleesproducten in de supermarkt worden naar verwachting de komende jaren nog duurder door de krimp van de Nederlandse veestapel, zegt ABN AMRO. Volgens de bank raakt de zuivel- en vleessector verstoord doordat steeds meer boerenbedrijven gebruikmaken van beëindigingsregelingen. "Het aanbod van vlees en melk van Nederlandse bodem daalt, wat een prijsopdrijvend effect heeft", staat in een sectorrapport van de bank.

28 augustus '25 ( 8:32)

Dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam komt abrupt tot een einde

De dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam stopt. Dat heeft het Zweedse bedrijf Pophouse Entertainment, dat door ABBA-lid Björn Ulvaeus is opgericht, in een verklaring laten weten. "Na een jaar voor uitverkochte zalen in Rotterdam te hebben gespeeld, moeten we bevestigen dat het doek valt voor de optredens van Mamma Mia! The Party" in de stad, aldus Pophouse Entertainment.

26 augustus '25 ( 8:34)

Vakbonden CNV en FNV 'verrast' over overname Douwe Egberts en Pickwick door Amerikanen

CNV en FNV zijn "verrast" over de overname van Douwe Egberts-moederbedrijf JDE Peet's door het Amerikaanse Keurig Dr Pepper die maandagochtend werd bekendgemaakt. De vakbonden hebben vragen over de toekomst van Nederlandse vestigingen van JDE Peet's door die overname ter waarde van 15,7 miljard euro.

18 augustus '25 (10:12)

Manager onterecht beschuldigd van diefstal krijgt ruim 20.000 euro van restaurant

Een 38-jarige oud-manager van het Koreaanse restaurant Kim’s So in Amsterdam kreeg in februari 2025 een schok: ze werd van diefstal van ruim 6.500 euro aan fooi beschuldigd en op staande voet ontslagen. Haar baas dreigde zelfs met een aangifte bij de politie. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

10 augustus '25 (13:36)

Turkse vorstschade kan voor flink duurdere hazelnootproducten zorgen

Producten met hazelnoten worden komende tijd mogelijk flink duurder. De groothandelsprijzen voor hazelnoten zijn dit oogstseizoen fors gestegen door vorstschade in Turkije, 's werelds grootste producent. Volgens het in Amsterdam gevestigde grondstoffenplatform Vesper kost een ton Turkse hazelnoten nu ongeveer 9400 euro. Dat is ruim een derde meer dan begin dit jaar.

08 augustus '25 (12:59)

Voedselprijzen wereldwijd op hoogste niveau in twee jaar

De wereldwijde voedselprijzen zijn in juli gestegen naar het hoogste niveau in ruim twee jaar. De stijging wordt aangejaagd door hogere prijzen voor vlees en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).

07 augustus '25 ( 8:32)

Kasteelt geeft boost aan aardbeien: oogst verdubbeld in 15 jaar

De aardbeienoogst in Nederland is in vijftien jaar verdubbeld, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit komt vooral doordat meer aardbeien onder glas en plastic tunnels worden geteeld. De totale teeltoppervlakte van aardbeien is in dezelfde periode met ruim 15 procent gedaald, tot 1400 hectare.

25 juni '25 ( 8:55)

TNO: Honderdduizenden werknemers last van hitte op werkvloer

Bijna 360.000 werknemers in Nederland ervaren "hittestress" op het werk. Dat is ongeveer 4 procent van de beroepsbevolking, meldt TNO op basis van onderzoek. Koks, politieagenten, bakkers en lassers behoren tot de beroepsgroepen die het meest te lijden hebben onder ernstige hitteklachten.

22 januari '25 (14:19)

Tweehonderd mensen willen graag pannenkoeken bakken op Terschelling

Naar de functie van pannenkoekenbakker op Terschelling hebben ruim tweehonderd mensen uit heel Nederland gesolliciteerd. Eigenaresse Britt van der Wal van Eethuis Hans & Grietje zag de sollicitanten overal vandaan komen. Dat meldt Omroep Friesland.