KHN Amsterdam: ‘Corona, inflatie en personeelstekorten zijn zorgelijke cocktail’

De Amsterdamse afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN)  maakt zich zorgen over de toekomst. Door corona, inflatie en personeelstekorten is het consumentenvertrouwen flink afgenomen en geven Nederlanders minder uit aan de horeca. Ondernemer Tijn Verstappen heeft een veel positievere insteek en denkt dat Amsterdammers altijd uiteten blijven gaan, maar wel kritischer naar zaken kijken. Hij opent binnenkort twee nieuw eetgelegenheden in de stad. Dit meldt AT5. 

Verstappen is geen nieuwkomer in de Amsterdamse horeca. Met de twee nieuwe zaken erbij, heeft hij straks twaalf horecagelegenheden onder zijn naam staan. Dat doet hij door veel tijd te steken in het vinden van het perfecte interieur en door personeel uit het buitenland te halen. Voor hun nieuwe Spaanse restaurant gingen Verstappen en zijn partner eten in Madrid. Ze kwamen een kok tegen die naar Nederland wilde komen en is daar dus simpelweg ‘weggekaapt’. “Dat is niet heel bijzonder, maar je stopt er wel veel tijd en energie in, dat is at de klant merkt denk ik bij ons.”

Ander concept

Aan de andere kant zijn er ook genoeg ondernemers die zich zorgen maken. De marges van nu zorgen ervoor dat ze moeten veranderen. Soms betekent dat ook verkopen of wisselen van eigenaar. Soms starten ondernemers een nieuwe zaak op of passen ze hun concept aan. Die wisselingen ziet ook horecamakelaar Lukas Arends. Er is minder interesse om een horecazaak te starten, maar  ondernemers zetten bij bezichtigingen in op kwaliteit en overnames.

Door: Nationale Horecagids / Johanne Levinsky