Jongeren vinden diepvriesproducten in horeca goed idee tegen voedselverspilling

Uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo blijkt dat vooral jongeren het niet erg vinden om naar een horecazaak te gaan die diepvriesproducten gebruikt om voedselverspilling tegen te gaan. Dit meldt Foodclicks. 

Als het gaat om voedselverspilling vinden Nederlanders diepvries een goed alternatief. Toch gooien consumenten geregeld versgekoelde groenten weg omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Dat gaat dan om broccoli en spinazie en sla, maar ook om komkommer. Door diepvriesproducten aan te schaffen, kan veel verspilling worden tegengaan. Nederlanders blijven desondanks kiezen voor verse producten, terwijl diepvriesgroenten én -fruit net zoveel vitamines bevatten als hun verse collega’s.

Minder druk in de keuken

Daarom zouden ook horecabedrijven er goed aan doen om meer te werken met diepvriesproducten. Dit zorgt meteen ook voor minder druk in de keuken en meer efficiëntie, omdat het gemak van producten uit de diepvries heel hoog is. Vooral jongeren zouden er weinig moeite mee hebben als horecabedrijven er gebruik van maakten om voedselverspilling tegen te gaan. Ouderen zijn daar iets minder van overtuigd en geven nog steeds de voorkeur aan verse producten. Het kan zijn dat mensen denken dat producten uit de vriezer minder lekker smaken dan verse producten, maar de onderzoekers van Foodclicks denken ook dat het ligt aan een gebrek aan kennis.

Door: Nationale Horecagids / Johanne Levinsky