Vrees voor minder klanten in de horeca door stijgende inflatie

De prijs voor ossenhaas is door de stijgende inflatie inmiddels zo hoog, dat horecaondernemers het moeten doorvoeren in de prijs naar de consument. Ook de prijs van bier, brood en zuivel is de laatste tijd flink gestegen. Voor biermerken Jupiler en Hertog-Jan betalen horecabazen 12 tot 14 procent meer. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) verwacht dat er na de zomer minder gasten komen door de gestegen prijzen. Dit meldt WNL.tv. 

Ook de huur is voor horeca-uitbaters gestegen. Sommige huurders hebben te maken met een stijging van 9,5 procent. “Dat is compleet ridicuul, want de kerninflatie is vele malen lager. Maar het mag wel”, aldus Robèr Willemsen van KHN. Hij denkt dat ondernemers daardoor de menukaarten onder handen moeten nemen. Sommigen zullen de ossenhaas op de kaart laten staan, maar een flink hogere prijs voor vragen. Andere halen de ossenhaas eraf, en bieden een ander stuk vlees aan. 

Door: Nationale Horecagids / Johanne Levinsky