Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Resultaten jaarlijks Horecava-onderzoek bekend

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 12 min
location_on [xx]km

UTRECHT - De buitenlandse keuken heeft met 40 procent de voorkeur van de Nederlandse consument. Slechts een kwart prefereert de Nederlandse keuken. Vooral de jongere generatie kiest minder vaak voor de ‘Hollandse hap'. Een ruime meerderheid van de Nederlanders noemt stamppot als favoriete gerecht uit de Nederlandse keuken.

Vriendelijk personeel en een goede prijs/kwaliteitsverhouding vormen de belangrijkste aspecten van gastvrijheid voor de consument. Als de horeca wil overleven in de toekomst moet er volgens de horecaondernemers met nadruk verdere ontwikkeling plaatsvinden op het gebied van beleving.

Een ruime meerderheid (60 procent) van de horecaondernemers vindt voorts dat de medeondernemers behoudend zijn als het gaat om vernieuwing in de horeca. Dit blijkt uit onderzoek van de Horecava onder zowel horecaondernemers als de Nederlandse consument.

Het onderzoek is in opdracht van de vakbeurs Horecava uitgevoerd onder 1.200 horecaondernemers. Ook is 1.000 consumenten naar hun mening over de Nederlandse horeca en Nederlandse keuken gevraagd. Horecava vestigt de aankomende editie extra aandacht op Nederlandse, duurzame streekgerechten. Gezond, eerlijk en puur maar vooral lekker eten en bereid met ingrediënten van dichtbij.

Ook grensoverschrijdende concepten en beleving komen ruimschoots aan bod op de beursvloer. Ondernemers krijgen inzicht in hoe ze zelf de grenzen kunnen verleggen om het eigen bedrijf nog toekomstbestendiger te maken.

Ondernemers en consumenten over de Nederlandse keuken
De Nederlandse keuken bestaat volgens de ondervraagde consumenten uit stamppotten (94 procent), aardappels en groente (91 procent), pannenkoeken (81 procent) en soep (70 procent). Opvallend genoeg worden ook patat (44 procent) en kaasfondue (15 procent) als Nederlands gezien

‘Vergeten groenten'
Ongeveer driekwart (76 procent) van de ondernemers met een menukaart heeft Nederlandse gerechten op het menu staan. Gemiddeld staan er negen Nederlandse gerechten op. Van de ondernemers met een menukaart heeft 44 procent een stamppot, 37 procent een ‘Nederlands' dessert en 35 procent wild op de kaart staan.

Bijna de helft (46 procent) gebruikt op dit moment ‘vergeten groenten' in haar gerechten. 17 procent van de horecaondernemers geeft aan wijn van Nederlandse bodem te schenken.

Ondernemers en consumenten over de Nederlandse horeca
Het beeld van de vaderlandse horeca is niet voor iedereen gelijk. 42 procent van de Nederlandse consumenten vindt de horeca niet vernieuwend. 57 procent van de consumenten vindt daarentegen dat het belevingsniveau stijgt.

De gemiddelde Nederlander geeft de Nederlandse horeca op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 zeer innovatief is, een 6,6. Opvallend is dat een kwart de horeca een 6 geeft en 42 procent een 7.

Vriendelijk personeel en een goede prijs/kwaliteitsverhouding worden als zeer belangrijke aspecten van gastvrijheid gezien door de consument. Het overtreffen van verwachtingen wordt slechts door 23 procent van de Nederlanders als zeer belangrijk ervaren.

‘Mijn onderneming is gastvrij'
Maar liefst 96 procent van de horecaondernemers is het (helemaal) eens met de stelling ‘Mijn onderneming is gastvrij'. Daarentegen vindt 90 procent dat de Nederlandse horeca nog veel kan verbeteren. Slechts 49 procent van de ondernemers vindt de Nederlandse horeca voldoende gastvrij.

Spontaan noemt 40 procent van de ondernemers dat gastvrijheid in de horeca hetzelfde is als je gasten welkom laten voelen. Een derde (33 procent) meent gastvrij te zijn door alles in de bedrijfsvoering te richten op het bieden van klantvriendelijkheid in de meest brede zin van het woord. Slechts 10 procent ziet gastvrijheid als het bieden van beleving of sfeer aan haar klanten.

Opmerkelijk is dat bijna een vijfde (17 procent) aangeeft niet te weten wat onder gastvrijheid moet worden verstaan.

Medeondernemers behoudend
Op de vraag welke extra services een horecaonderneming zou kunnen bieden, geeft 81 procent van de Nederlandse consumenten aan dat ze graag bij een reservering ook de tafel willen vastleggen. 62 procent zou een digitale menukaart vooraf willen inzien en 62 procent van de Nederlanders zou een aparte speelruimte voor kinderen erg waarderen. Het aanbieden van branchevreemde concepten als een was draaien (10 procent), schoenen laten poetsen (11 procent) en ook massages aanbieden (17 procent) worden nog niet echt verlangd.

60 procent van de ondernemers vindt dat de medeondernemers behoudend zijn als het gaat om vernieuwing in de horeca. De horecaondernemers geven de Nederlandse horeca op het vlak van vernieuwing het cijfer 6,2, maar geven zichzelf hierbij een 6,6.

Als de horeca wil overleven in de toekomst moet er volgens de horecaondernemers met nadruk verdere ontwikkeling plaatsvinden op het gebied van beleving (77 procent), prijs (55 procent), authenticiteit (48 procent). Duurzaamheid komt pas op de vierde plaats met 46 procent.

© Nationale Horecagids

13 september '25 ( 9:20)

De Pizzabakkers sluit panden in Amsterdam

In Amsterdam zijn vier panden voor een halfjaar gesloten, daartoe besloot de locoburgemeester vrijdag. Het gaat om filialen van De Pizzabakkers, twee op de Plantage Kerklaan, een op de Overtoom en een op de Haarlemmerdijk. De pizzaketen is de laatste tijd meerdere keren doelwit geweest van explosies.

28 augustus '25 ( 8:32)

Zuivel en vlees komende jaren nog duurder vanwege kleinere veestapel

Zuivelproducten, zoals kaas, melk en boter, evenals vleesproducten in de supermarkt worden naar verwachting de komende jaren nog duurder door de krimp van de Nederlandse veestapel, zegt ABN AMRO. Volgens de bank raakt de zuivel- en vleessector verstoord doordat steeds meer boerenbedrijven gebruikmaken van beëindigingsregelingen. "Het aanbod van vlees en melk van Nederlandse bodem daalt, wat een prijsopdrijvend effect heeft", staat in een sectorrapport van de bank.

28 augustus '25 ( 8:32)

Dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam komt abrupt tot een einde

De dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam stopt. Dat heeft het Zweedse bedrijf Pophouse Entertainment, dat door ABBA-lid Björn Ulvaeus is opgericht, in een verklaring laten weten. "Na een jaar voor uitverkochte zalen in Rotterdam te hebben gespeeld, moeten we bevestigen dat het doek valt voor de optredens van Mamma Mia! The Party" in de stad, aldus Pophouse Entertainment.

26 augustus '25 ( 8:34)

Vakbonden CNV en FNV 'verrast' over overname Douwe Egberts en Pickwick door Amerikanen

CNV en FNV zijn "verrast" over de overname van Douwe Egberts-moederbedrijf JDE Peet's door het Amerikaanse Keurig Dr Pepper die maandagochtend werd bekendgemaakt. De vakbonden hebben vragen over de toekomst van Nederlandse vestigingen van JDE Peet's door die overname ter waarde van 15,7 miljard euro.

18 augustus '25 (10:12)

Manager onterecht beschuldigd van diefstal krijgt ruim 20.000 euro van restaurant

Een 38-jarige oud-manager van het Koreaanse restaurant Kim’s So in Amsterdam kreeg in februari 2025 een schok: ze werd van diefstal van ruim 6.500 euro aan fooi beschuldigd en op staande voet ontslagen. Haar baas dreigde zelfs met een aangifte bij de politie. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

10 augustus '25 (13:36)

Turkse vorstschade kan voor flink duurdere hazelnootproducten zorgen

Producten met hazelnoten worden komende tijd mogelijk flink duurder. De groothandelsprijzen voor hazelnoten zijn dit oogstseizoen fors gestegen door vorstschade in Turkije, 's werelds grootste producent. Volgens het in Amsterdam gevestigde grondstoffenplatform Vesper kost een ton Turkse hazelnoten nu ongeveer 9400 euro. Dat is ruim een derde meer dan begin dit jaar.

08 augustus '25 (12:59)

Voedselprijzen wereldwijd op hoogste niveau in twee jaar

De wereldwijde voedselprijzen zijn in juli gestegen naar het hoogste niveau in ruim twee jaar. De stijging wordt aangejaagd door hogere prijzen voor vlees en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).

07 augustus '25 ( 8:32)

Kasteelt geeft boost aan aardbeien: oogst verdubbeld in 15 jaar

De aardbeienoogst in Nederland is in vijftien jaar verdubbeld, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit komt vooral doordat meer aardbeien onder glas en plastic tunnels worden geteeld. De totale teeltoppervlakte van aardbeien is in dezelfde periode met ruim 15 procent gedaald, tot 1400 hectare.

25 juni '25 ( 8:55)

TNO: Honderdduizenden werknemers last van hitte op werkvloer

Bijna 360.000 werknemers in Nederland ervaren "hittestress" op het werk. Dat is ongeveer 4 procent van de beroepsbevolking, meldt TNO op basis van onderzoek. Koks, politieagenten, bakkers en lassers behoren tot de beroepsgroepen die het meest te lijden hebben onder ernstige hitteklachten.

22 januari '25 (14:19)

Tweehonderd mensen willen graag pannenkoeken bakken op Terschelling

Naar de functie van pannenkoekenbakker op Terschelling hebben ruim tweehonderd mensen uit heel Nederland gesolliciteerd. Eigenaresse Britt van der Wal van Eethuis Hans & Grietje zag de sollicitanten overal vandaan komen. Dat meldt Omroep Friesland.