Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Resultaten jaarlijks Horecava-onderzoek bekend

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 12 min
location_on [xx]km

UTRECHT - De buitenlandse keuken heeft met 40 procent de voorkeur van de Nederlandse consument. Slechts een kwart prefereert de Nederlandse keuken. Vooral de jongere generatie kiest minder vaak voor de ‘Hollandse hap'. Een ruime meerderheid van de Nederlanders noemt stamppot als favoriete gerecht uit de Nederlandse keuken.

Vriendelijk personeel en een goede prijs/kwaliteitsverhouding vormen de belangrijkste aspecten van gastvrijheid voor de consument. Als de horeca wil overleven in de toekomst moet er volgens de horecaondernemers met nadruk verdere ontwikkeling plaatsvinden op het gebied van beleving.

Een ruime meerderheid (60 procent) van de horecaondernemers vindt voorts dat de medeondernemers behoudend zijn als het gaat om vernieuwing in de horeca. Dit blijkt uit onderzoek van de Horecava onder zowel horecaondernemers als de Nederlandse consument.

Het onderzoek is in opdracht van de vakbeurs Horecava uitgevoerd onder 1.200 horecaondernemers. Ook is 1.000 consumenten naar hun mening over de Nederlandse horeca en Nederlandse keuken gevraagd. Horecava vestigt de aankomende editie extra aandacht op Nederlandse, duurzame streekgerechten. Gezond, eerlijk en puur maar vooral lekker eten en bereid met ingrediënten van dichtbij.

Ook grensoverschrijdende concepten en beleving komen ruimschoots aan bod op de beursvloer. Ondernemers krijgen inzicht in hoe ze zelf de grenzen kunnen verleggen om het eigen bedrijf nog toekomstbestendiger te maken.

Ondernemers en consumenten over de Nederlandse keuken
De Nederlandse keuken bestaat volgens de ondervraagde consumenten uit stamppotten (94 procent), aardappels en groente (91 procent), pannenkoeken (81 procent) en soep (70 procent). Opvallend genoeg worden ook patat (44 procent) en kaasfondue (15 procent) als Nederlands gezien

‘Vergeten groenten'
Ongeveer driekwart (76 procent) van de ondernemers met een menukaart heeft Nederlandse gerechten op het menu staan. Gemiddeld staan er negen Nederlandse gerechten op. Van de ondernemers met een menukaart heeft 44 procent een stamppot, 37 procent een ‘Nederlands' dessert en 35 procent wild op de kaart staan.

Bijna de helft (46 procent) gebruikt op dit moment ‘vergeten groenten' in haar gerechten. 17 procent van de horecaondernemers geeft aan wijn van Nederlandse bodem te schenken.

Ondernemers en consumenten over de Nederlandse horeca
Het beeld van de vaderlandse horeca is niet voor iedereen gelijk. 42 procent van de Nederlandse consumenten vindt de horeca niet vernieuwend. 57 procent van de consumenten vindt daarentegen dat het belevingsniveau stijgt.

De gemiddelde Nederlander geeft de Nederlandse horeca op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 zeer innovatief is, een 6,6. Opvallend is dat een kwart de horeca een 6 geeft en 42 procent een 7.

Vriendelijk personeel en een goede prijs/kwaliteitsverhouding worden als zeer belangrijke aspecten van gastvrijheid gezien door de consument. Het overtreffen van verwachtingen wordt slechts door 23 procent van de Nederlanders als zeer belangrijk ervaren.

‘Mijn onderneming is gastvrij'
Maar liefst 96 procent van de horecaondernemers is het (helemaal) eens met de stelling ‘Mijn onderneming is gastvrij'. Daarentegen vindt 90 procent dat de Nederlandse horeca nog veel kan verbeteren. Slechts 49 procent van de ondernemers vindt de Nederlandse horeca voldoende gastvrij.

Spontaan noemt 40 procent van de ondernemers dat gastvrijheid in de horeca hetzelfde is als je gasten welkom laten voelen. Een derde (33 procent) meent gastvrij te zijn door alles in de bedrijfsvoering te richten op het bieden van klantvriendelijkheid in de meest brede zin van het woord. Slechts 10 procent ziet gastvrijheid als het bieden van beleving of sfeer aan haar klanten.

Opmerkelijk is dat bijna een vijfde (17 procent) aangeeft niet te weten wat onder gastvrijheid moet worden verstaan.

Medeondernemers behoudend
Op de vraag welke extra services een horecaonderneming zou kunnen bieden, geeft 81 procent van de Nederlandse consumenten aan dat ze graag bij een reservering ook de tafel willen vastleggen. 62 procent zou een digitale menukaart vooraf willen inzien en 62 procent van de Nederlanders zou een aparte speelruimte voor kinderen erg waarderen. Het aanbieden van branchevreemde concepten als een was draaien (10 procent), schoenen laten poetsen (11 procent) en ook massages aanbieden (17 procent) worden nog niet echt verlangd.

60 procent van de ondernemers vindt dat de medeondernemers behoudend zijn als het gaat om vernieuwing in de horeca. De horecaondernemers geven de Nederlandse horeca op het vlak van vernieuwing het cijfer 6,2, maar geven zichzelf hierbij een 6,6.

Als de horeca wil overleven in de toekomst moet er volgens de horecaondernemers met nadruk verdere ontwikkeling plaatsvinden op het gebied van beleving (77 procent), prijs (55 procent), authenticiteit (48 procent). Duurzaamheid komt pas op de vierde plaats met 46 procent.

© Nationale Horecagids

03 juni '24 ( 8:45)

Ook in eerste kwartaal omzetgroei horeca

De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de sector laat daarmee al twaalf kwartalen op rij een groei zien. Het laatste kwartaal waarin de omzet van de horeca kromp, was het eerste kwartaal van 2021 toen er nog coronamaatregelen golden.

15 april '24 (11:20)

Twee nachten achter elkaar is horecagelegenheid Diemen doelwit van explosie

Een horecagelegenheid in Diemen is twee nachten op rij doelwit geweest van een explosie, meldt de politie maandag. In de nacht van zaterdag op zondag vond er rond 00.45 uur een explosie plaats voor het pand aan het Gruttoplein. In de nacht van zondag op maandag was er rond 02.30 uur een explosie, waarna ook brand uitbrak.

08 april '24 ( 8:30)

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen, nu de eerste officiële warme dag van het jaar een feit is. Toch is de horeca in Nederland nog niet uit de problemen. Zo is nog steeds sprake van een personeelstekort. Ook kan het dat een biertje in de zon nu een stuk duurder is dan een jaar geleden.

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.

30 oktober '23 (11:34)

Sergio Herman gaat in België zelf weer achter de pannen staan

Chef-kok en horecaondernemer Sergio Herman gaat koken in een nieuw restaurant in Antwerpen. Dat vertelt hij maandag in gesprek met BN De Stem. Hij gaat hier vanaf januari "op regelmatige basis" achter het fornuis staan, samen met kok Tim Boury. "Ik ga weer doen wat ik gemist heb: koken", aldus Herman.

24 oktober '23 (11:03)

KVK ziet afgelopen vijf jaar flinke toename Nederlandse wijnproducenten

UTRECHT (ANP) - Het aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. Dat zegt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2018 waren er 136 producenten ingeschreven bij de KVK, in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er 194, een toename van 43 procent.

16 oktober '23 (11:54)

Eerste FC Kip-restaurant in Nederland een feit

Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.

12 oktober '23 (15:23)

Wagamama verkocht aan Amerikaanse investeerder

Fastfoodketen Wagamama, met verschillende vestigingen in Nederland, komt in handen van Apollo Global Management. De grote Amerikaanse investeerder betaalt 587 miljoen euro voor de overname.

10 oktober '23 ( 7:09)

Horecazaak Utrecht slachtoffer van explosie

Bij een horecazaak aan de Jutfaseweg in de Rivierenwijk in Utrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een explosie geweest. Het pand is beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, meldt de politie.