Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

#reddehoreca: samen steunen we de lokale ondernemer

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Met de afkondiging van een nieuwe gedeeltelijke lockdown bewijst de regering de horecasector allesbehalve een dienst. De eerste lockdown op 15 maart kwam als een grote verrassing binnen de horeca, en de recente lockdown heeft misschien nog grotere gevolgen. Restaurants en cafés hebben hun deuren voor onbepaalde tijd moeten sluiten, en dat maakt ondernemers volledig afhankelijk van afhaalmaaltijden. Net als tijdens de eerste horecasluiting in maart wordt een beroep gedaan op het steunen van lokale ondernemers. Wat betekent dat voor de horeca en consument? 

Lockdown: lokaal bestellen bij de ondernemer

In de komende weken, en misschien zelfs maanden, zullen ondernemers op zoek moeten naar een ander concept om inkomsten te genereren. Vanuit de vorige lockdown hebben veel horecazaken zich al proactief aangesloten bij bezorgservices zoals Thuisbezorgd, Dropper en Uber Eats, en dat zal in de komende periode niet veel anders zijn. Hoewel deze reflex op zichzelf logisch is en bedrijven hierdoor nog grotendeels operationeel kunnen blijven, is het de vraag of de strategie op een langere termijn houdbaar is.

Bezorgservices snoepen een aanzienlijke fee van de inkomsten van een restaurant of broodjeszaak af, oplopend tot 13% per bestelling. Een bijzonder hoge marge waar de consument aan meebetaalt. Veel ondernemers worstelen met de hoge fee, maar zijn voor een groot deel afhankelijk van de bezorgservices, welke een enorm marktaandeel in bezorgmaaltijden hebben veroverd. Willen consumenten de lokale horecaondernemer echt steunen, dan zal de invloed van bezorgservices moeten worden teruggedrongen. Daarvoor draagt zowel de consument als horecaondernemer verantwoordelijkheid. 

Willen consumenten de lokale horecaondernemer echt ondersteunen, dan zal de invloed van bezorgservices moeten worden teruggedrongen #reddehoreca

Wat doen ondernemers met de fee voor bezorgservices?

Hoe een ondernemer omgaat met de bezorgservicefee is verschillend. Sommige ondernemers zullen de extra kosten, in dit geval gemiddeld 13% van de bestelwaarde, direct doorrekenen in de verkoopprijs. Andere ondernemers kiezen voor een kleiner percentage, en dan zijn er nog ondernemers die helemaal geen ‘extra prijs’ hanteren. Vooral in dit laatste geval zorgt een bestelling via het platform van een bezorgservice voor een flinke hap uit de inkomsten van de lokale horecaonderneming. De paradox werkt ook niet in het voordeel van de ondernemer: hoe scherper de prijsstelling via de website van platformen als Thuisbezorg en Uber Eats, des te groter is de kans dat hier een bestelling wordt geplaatst, en daar heeft de bezorgservice nog het meeste profijt van.

Waarom dan toch bezorg- en afhaalmaaltijden aanbieden via een externe partij? Thuisbezorgen is enorm in opkomst, en niet iedere ondernemer heeft de middelen om dit systeem zelf op te tuigen. Daarnaast zijn de platformen van Thuisbezorgd, Dropper en Uber Eats inmiddels zo ingeburgerd en gevestigd in ons brein, dat je als ondernemer bijna verplicht wordt om hier ‘aanwezig te zijn’.

Direct vanaf de website

Voor de horecaondernemer is een consument op de eigen website ontzettend belangrijk. Hier presenteert men volledig op eigen wijze het aanbod, en binnen de prijzen en het bestelproces hoeft geen rekening gehouden te worden met de fee voor een bezorgservice. Het werkt daarnaast tweeledig: ook bezoekers die niet direct op de eigen website bestellen, kunnen dankzij de opgebouwde naamsbekendheid alsnog een bestelling plaatsen via het platform van een bezorgservice. Meer bezoekers op de eigen website, ten opzichte van een extern platform, is daarmee zeer waardevol: het genereert naamsbekendheid en meer directe én indirecte inkomsten.

Ook voor de consument is het interessant op direct vanaf de website van een ondernemer te bestellen. Hier betaalt de consument altijd een eerlijke prijs. Het is natuurlijk mogelijk dat je zelf de maaltijd moet afhalen, maar gelukkig is een lokale ondernemer altijd in de buurt te vinden. Steeds meer restaurants en overige horecagelegenheden bezorgen overigens ook al thuis. Een win-win voor zowel de ondernemer als consument.

Lokale ondernemers online zichtbaar

Hoewel investeren in reclame tijdens de lockdown geen logische keuze lijkt, is zichtbaarheid wel degelijk van belang. Daarom maakt MediaGarant lokale ondernemers zichtbaar. Het biedt horecagelegenheden de kans om op laagdrempelige wijze meer bezoekers op de eigen website te verwelkomen, en benadrukt voor consumenten het belang van lokaal bestellen: eerlijk, voordelig én een steuntje in de rug voor de eigen middenstand.   

Ben je als horecaondernemer benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek dan onze horeca-actie pagina:
https://mediagarant.nl/actiepagina-horeca/

28 augustus '25 ( 8:32)

Zuivel en vlees komende jaren nog duurder vanwege kleinere veestapel

Zuivelproducten, zoals kaas, melk en boter, evenals vleesproducten in de supermarkt worden naar verwachting de komende jaren nog duurder door de krimp van de Nederlandse veestapel, zegt ABN AMRO. Volgens de bank raakt de zuivel- en vleessector verstoord doordat steeds meer boerenbedrijven gebruikmaken van beëindigingsregelingen. "Het aanbod van vlees en melk van Nederlandse bodem daalt, wat een prijsopdrijvend effect heeft", staat in een sectorrapport van de bank.

28 augustus '25 ( 8:32)

Dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam komt abrupt tot een einde

De dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam stopt. Dat heeft het Zweedse bedrijf Pophouse Entertainment, dat door ABBA-lid Björn Ulvaeus is opgericht, in een verklaring laten weten. "Na een jaar voor uitverkochte zalen in Rotterdam te hebben gespeeld, moeten we bevestigen dat het doek valt voor de optredens van Mamma Mia! The Party" in de stad, aldus Pophouse Entertainment.

26 augustus '25 ( 8:34)

Vakbonden CNV en FNV 'verrast' over overname Douwe Egberts en Pickwick door Amerikanen

CNV en FNV zijn "verrast" over de overname van Douwe Egberts-moederbedrijf JDE Peet's door het Amerikaanse Keurig Dr Pepper die maandagochtend werd bekendgemaakt. De vakbonden hebben vragen over de toekomst van Nederlandse vestigingen van JDE Peet's door die overname ter waarde van 15,7 miljard euro.

18 augustus '25 (10:12)

Manager onterecht beschuldigd van diefstal krijgt ruim 20.000 euro van restaurant

Een 38-jarige oud-manager van het Koreaanse restaurant Kim’s So in Amsterdam kreeg in februari 2025 een schok: ze werd van diefstal van ruim 6.500 euro aan fooi beschuldigd en op staande voet ontslagen. Haar baas dreigde zelfs met een aangifte bij de politie. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

10 augustus '25 (13:36)

Turkse vorstschade kan voor flink duurdere hazelnootproducten zorgen

Producten met hazelnoten worden komende tijd mogelijk flink duurder. De groothandelsprijzen voor hazelnoten zijn dit oogstseizoen fors gestegen door vorstschade in Turkije, 's werelds grootste producent. Volgens het in Amsterdam gevestigde grondstoffenplatform Vesper kost een ton Turkse hazelnoten nu ongeveer 9400 euro. Dat is ruim een derde meer dan begin dit jaar.

08 augustus '25 (12:59)

Voedselprijzen wereldwijd op hoogste niveau in twee jaar

De wereldwijde voedselprijzen zijn in juli gestegen naar het hoogste niveau in ruim twee jaar. De stijging wordt aangejaagd door hogere prijzen voor vlees en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).

07 augustus '25 ( 8:32)

Kasteelt geeft boost aan aardbeien: oogst verdubbeld in 15 jaar

De aardbeienoogst in Nederland is in vijftien jaar verdubbeld, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit komt vooral doordat meer aardbeien onder glas en plastic tunnels worden geteeld. De totale teeltoppervlakte van aardbeien is in dezelfde periode met ruim 15 procent gedaald, tot 1400 hectare.

25 juni '25 ( 8:55)

TNO: Honderdduizenden werknemers last van hitte op werkvloer

Bijna 360.000 werknemers in Nederland ervaren "hittestress" op het werk. Dat is ongeveer 4 procent van de beroepsbevolking, meldt TNO op basis van onderzoek. Koks, politieagenten, bakkers en lassers behoren tot de beroepsgroepen die het meest te lijden hebben onder ernstige hitteklachten.

22 januari '25 (14:19)

Tweehonderd mensen willen graag pannenkoeken bakken op Terschelling

Naar de functie van pannenkoekenbakker op Terschelling hebben ruim tweehonderd mensen uit heel Nederland gesolliciteerd. Eigenaresse Britt van der Wal van Eethuis Hans & Grietje zag de sollicitanten overal vandaan komen. Dat meldt Omroep Friesland.

18 november '24 ( 8:51)

Werknemers in horeca en zorg ervaren het vaakst ongewenst gedrag

Personeel in de zorg en de horeca ervaart het vaakst ongewenst gedrag op de werkvloer, bijvoorbeeld door seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, die het heeft uitgevoerd samen met TNO. Vrouwelijke werknemers ervaren vaker ongewenst gedrag dan mannelijke werknemers.