12 juni 2020 om 12:06
< 1 min lezen

Opening horeca zorgt voor minder omzetgroei bij supermarkten

De omzet van supermarkten lag vorige week nog duidelijk hoger dan een jaar eerder, maar die groei was minder spectaculair dan in eerdere weken. Dat constateren marktonderzoekers Nielsen en IRI. De onderzoekers gaan ervan uit dat de opening van de horeca sinds 1 juni meespeelt in de mindere groei.

De omzet steeg vorige week met 8,4 procent, stelt Nielsen. In de vier voorafgaande weken was er volgens de marktonderzoeker nog sprake van groei met dubbelcijferige percentages.

Tweede Pinksterdag

IRI kwam met vergelijkbare cijfers. Mogelijk speelt mee dat mensen ook weer buiten de deur zijn gaan eten en drinken. Maar de onderzoekers geven aan dat ook het minder lekkere weer een rol kan hebben gespeeld. Daarnaast was het vorige week maandag Tweede Pinksterdag. Dan hanteren winkels vaak aangepaste openingstijden wat tevens kan hebben bijgedragen aan de omzetdaling.

Sluiting horeca gunstig voor grootgrutters

De sluiting van cafés en restaurants vanwege het coronavirus zorgde voorheen voor de veel hogere verkoopcijfers bij grootgrutters. Doordat eten buitenshuis amper mogelijk was, sloegen consumenten meer eten en drinken in bij de supermarkten. Nu de horeca voorzichtig weer de deuren opent is dat effect minder.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van restaurant
    • Cafe

    Horeca Overijssel treedt hard op tegen overlastgevers

    10 oktober 2025 om 11:34
    • Cafe

    Horeca groothandel: de beste leveranciers voor jouw horecabedrijf

    9 oktober 2025 om 14:26

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland