Horeca loopt niet warm voor Foursquare
Nederlandse restaurants, en vermoedelijk ook de rest van het MKB, heeft amper voeling met locatiediensten als Foursquare en Facebook Places, zo meldt Emerce.
Minder dan vijf procent heeft zijn positie ‘geclaimd’, wat is te vergelijken met een vermelding in de ‘Gouden Gids van de toekomst’.
Uit een steekproef van Media Intelligence Lab blijkt dat het merendeel van de restaurants in Nederland wel bekend is op Foursquare. Wie de naam van de gelegenheid zou zoeken, zou hem vinden en er kunnen inchecken. In zeventig procent van de gevallen gebeurt dat inchecken ook daadwerkelijk. Dat zegt echter nog niets over de acceptatie van deze dienst door het MKB.
Sewdath Ritoe, voorheen onderzoeker bij de Gouden Gids en De Telefoongids, bekeek vanuit zijn bedrijf Media Intelligence Lab hoeveel MBK’ers in de horeca hun positie op dit soort locatiediensten hebben geclaimd. Dat zijn er bijzonder weinig: 4,4 procent van de onderzochte locaties heeft een eigenaar die bezig is met dit soort moderne zaken.
Restaurateurs, en vermoedelijk ook andere MKB-ondernemers, slaan ondanks de hype erover in de digitale wereld niet aan op praktijken als ‘inchecken’, ‘buttons en badges’, ‘burgemeesters’ en ‘kortingen voor vaste inchechers’. Het verschijnsel is nagenoeg niet bekend als marketingmiddel.
Het blijkt dat ook maar een kleine groep Nederlanders met dit soort praktijken bezig is. Ritoe doet een gecalculeerde aanname en stelt dat Foursquare 150.000 geregistreerde gebruikers heeft in Nederland.
Gezien de intenties van Google en Facebook met hun Places-diensten, hun eigen varianten op Gouden Gids-vermeldingen, en hun bereik op de Nederlandse markt zal Foursquare hier een marginale speler blijven.
Ritoe publiceert in de loop van de maand een onderzoek waar ook de Nederlandse positie van Google, Facebook, Feest.je en Yelp in worden belicht.