23 oktober 2020 om 01:39
< 1 min lezen

Heropende horeca helpt drankenconcern Pernod Ricard

Drankenconcern Pernod Ricard heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar duidelijk beter gepresteerd dan de voorgaande periode. Heropende cafés en restaurants in grote delen van de wereld, na eerdere sluitingen vanwege de coronapandemie, hielpen daarbij. Desondanks lag de omzet van het bedrijf nog flink lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De maker van onder meer Martell-cognac, Absolut-vodka en Jameson-whiskey verkocht voor 2,2 miljard euro aan drank. Op autonome basis was dat een afname van 6 procent ten opzichte van vorig jaar en dat was minder dan waar analisten op rekenden. De verkopen via slijterijen in de Verenigde Staten en Europa bleven sterk, onder meer omdat mensen thuis vakantie vierden. Ook de verkopen in de horeca namen dus weer wat toe. De verkopen via taxfree winkels op luchthavens bleven echter nog altijd zwaar achter.

China en VS

Voor China en de VS zag Pernod Ricard de bestellingen in de aanloop naar de feestdagen toenemen. Desondanks denkt het Franse bedrijf in de laatste drie maanden van het jaar nog altijd veel last te hebben van de maatregelen rondom het coronavirus. In grote delen van Europa is de horeca bijvoorbeeld weer (deels) gesloten. Voor de tweede helft van zijn boekjaar, van januari tot en met juni, rekent Pernod Ricard wel op omzetgroei.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van restaurant
    • Cafe

    Horeca Overijssel treedt hard op tegen overlastgevers

    10 oktober 2025 om 11:34
    • Cafe

    Horeca groothandel: de beste leveranciers voor jouw horecabedrijf

    9 oktober 2025 om 14:26

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland