25 oktober 2022 om 10:45
< 1 min lezen

Europeanen bestellen minder eten en gaan minder vaak naar restaurants

De meeste Europeanen passen hun koopgedrag in winkels aan vanwege de hoge inflatie. Volgens marktonderzoeker IRI kiest bijna driekwart van de Europese consumenten nu vaker voor producten met kortingen, huismerken en producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten en daarom in prijs zijn verlaagd. Ook worden vaker discountwinkels bezocht.

IRI zegt dat bijna 60 procent van de consumenten ook snijdt in de uitgaven door minder levensmiddelen te kopen. Soms worden daardoor maaltijden overgeslagen. Iets meer dan een derde moet zelfs de spaarrekening aanspreken of leningen aangaan om de kosten voor levensonderhoud te kunnen betalen. Daarnaast wordt minder eten besteld en gaan mensen minder vaak naar restaurants en cafés om geld te besparen, aldus IRI.

Bereidheid om te spenderen staat onder druk

“Het is evident dat de bereidheid van consumenten om te spenderen onder druk staat”, aldus een toelichting van IRI op het onderzoek dat werd uitgevoerd onder 3000 respondenten. De marktonderzoekers denken dat consumenten voorlopig nog niet verlost zullen zijn van de hoge inflatie en dat de veranderingen in het koopgedrag zullen aanhouden.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van restaurant
    • Cafe

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43
    • Cafe

    Horeca Overijssel treedt hard op tegen overlastgevers

    10 oktober 2025 om 11:34

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland