18 oktober 2011 om 13:27
< 1 min lezen

Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij in Nederland

AMSTERDAM – Slechts 10% van de Nederlanders weet dat moderne slavernij nog onder hun ogen voorkomt. Dat blijkt uit onderzoek van FairWork. Deze organisatie begint daarom vandaag, op de Europese dag tegen de Mensenhandel, de campagne Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt.

FairWork liet in september 2011 door CentERdata uitzoeken wat Nederlanders weten over uitbuiting en mensenhandel – de moderne variant van slavernij.

Per jaar worden duizenden mannen, vrouwen en kinderen in ons land slachtoffer van mensenhandel. Niet alleen in de prostitutie, maar bijvoorbeeld ook in de land- en tuinbouw, horeca en bouw. Toch is maar één op de tien Nederlanders hiervan op de hoogte. Een kwart van de ondervraagden zegt dat mensenhandel ‘wereldwijd’ voorkomt, waarbij één op de drie Nederlanders Afrika noemt en ruim 18% Azië.

Geschokt
Als consumenten geconfronteerd worden met het feit dat mensenhandel vlak onder hun ogen plaatsvindt, reageren ze geschokt. Bijna 90% van de Nederlanders vindt dat de overheid harder moet optreden. Toch vindt één op de drie Nederlanders het wel begrijpelijk dat bedrijven kiezen voor zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten.

FairWork wil Nederlandse consumenten bewuster maken van moderne slavernij in Nederland. Het publiek speelt namelijk een belangrijke rol in de bestrijding van mensenhandel; consumenten kunnen bedrijven vragen zich uit te spreken tegen moderne slavernij.

© Nationale Horecagids

Relevante artikelen

Alles van restaurant
    • Restaurant

    Zwolle eert Jonnie Boer met Cruyff Court

    11 november 2025 om 15:07
    • Restaurant

    Wat is het verschil tussen een normale parasol en horeca parasol?

    4 november 2025 om 11:50

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland