Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Duits bier maakt oer-Brabantse gezelligheid weer mogelijk bij café De Nachtegaal

Door Ilias van Bruggen
schedule 14 min
location_on [xx]km
Duits bier maakt oer-Brabantse gezelligheid weer mogelijk bij café De Nachtegaal / Foto: De Nachtegaal
Een avondje naar de kroeg is niet meer wat het is geweest. Daar mag je tegenwoordig toch een aardig zakcentje voor meenemen. Er zijn bijna geen horecazaken meer te vinden waar je een pilsje kunt bestellen voor minder dan drie euro. Geregeld kondigt een bierproducent aan de prijzen omhoog te gooien waardoor bier gemiddeld 20 procent duurder is geworden in de afgelopen anderhalf jaar. Dat terwijl producenten vaak hun omzet zagen stijgen, zoals bij AB InBev en Heineken het geval was. Daar zijn niet alleen de cafébezoekers, maar ook café-eigenaren zat van. Er bij de pakken neerzitten heeft geen zin, dus gaan ondernemers op zoek naar alternatieven. Net zoals Anke Wijdeven van Café De Nachtegaal in Uden. Zij verruilde haar Heineken fusten voor die van het Duitse ‘Zachte Premium’, om zo haar gasten een lekker én goedkoper biertje te bieden. De Nationale Horecagids ging met haar in gesprek om de huidige stand van zaken te bekijken.

Het was 1995 toen Anke Wijdeven De Nachtegaal in het Brabantse Uden samen met haar man Johan kocht. “Zonder enige ervaring in de horeca stonden we in het café”, zegt Anke. “We hebben de eerste week wel wat begeleiding gekregen om op te starten, maar daarna waren we op onszelf geworpen. Daarin hebben we toch iets goed gedaan. Tot op de dag van vandaag runnen wij het café met veel plezier én succes!” Zo is ondertussen de dertigste verjaardag van donkerbruine café in zicht. En dat moet natuurlijk met een biertje gevierd worden.

Toch is het niet altijd zonneschijn geweest. De zoveelste prijsverhoging die Heineken afgelopen november aankondigde was voor Anke Wijdeven de druppel die het bierfust deed overlopen. Al sinds dag één is zij met haar Café De Nachtegaal een trouwe afnemer bij de producent. Vorig jaar verhoogde Heineken twee keer de bierprijzen en gaat dit in april weer doen. Een woordvoerder van Heineken zei toen tegen het AD dat het gaat om ‘een hogere energierekening en duurdere grondstoffen. “Ik ben blij dat ik daar nu niks meer mee te maken heb”, vertelt ze opgelucht.

Nieuwe leverancier

“Het gaat nergens meer over”, reageert Anke verontwaardigd. “Heineken verhoogde de prijzen twee keer en gaat het in april weer doen. Als de bierbrouwers op dit tempo doorgaan wordt het onmogelijk voor jan met de pet om nog een bezoekje te brengen aan een café.” Daarom besloot Anke om een verandering door te voeren. Ze ging op zoek naar iets nieuws. “Ik ben gaan kijken naar andere leveranciers. Al snel kwam ik erachter dat het bier in Duitsland veel goedkoper is dan Nederlands bier. Dat leek ons een goed alternatief.”

Omdat Duits bier anders smaakt dan het Nederlandse pils, ging Anke een aantal merken proberen. Daarvoor hebben zij een aantal proeverijen bezocht en keken naar het bier dat bij andere zaken op de tap stond. De keuze is uiteindelijk gevallen op ‘Zachte Premium’, dat nu nog steeds uit de tap vloeit in het Udense café.

“Het mooie is dat deze pils ook voor de Nederlandse markt is ontwikkeld. Vaak zijn Duitse bieren een stuk bitterder dan de Nederlandse. Dat geldt ook voor Zachte Premium, maar het verschil is erg klein”, stelt Wijdeven. “Zachte Premium is afgestemd op de grens van Duitsland en Nederland.”

Importeren

Het was in eerste instantie een klusje om alles rond te krijgen. Wijdeven haalde het bier zelf uit Duitsland. “Omdat het bier wordt geïmporteerd, moeten er allerlei aangiftes worden gedaan. Daar heb ik in het begin best mee geworsteld”, geeft ze toe. “Ik moest een douaneaangifte doen en een BTW-berekening. Daar ben ik niet waanzinnig goed mee dus ik moest veel opzoeken. Hoe vaker ik het deed, hoe beter het ging.” Afgezien van extra opgedane ervaring is het nu niet meer nodig voor haar om de administratie zelf te doen: “We hebben het geluk dat de slijterij het bier nu importeert, dus zij doen al het papierwerk. Ik kan gewoon naar de winkel lopen en mijn bestelling plaatsen.”

Café als ontmoetingsplaats

In De Nachtegaal komen veel stamgasten. Anke vertelt dat die het zelf al moeilijker hebben door de duurdere leefomstandigheden. Dan moet hen het cafébezoek niet óók ontnomen worden, vindt ze. “We hebben een heel team dat hard aan het werken is om gasten een sociale ontmoetingsplaats te bieden. Die komen hier vanuit hun werk, met schildersbroek nog aan, om even bij te kletsen en een biertje te doen. De oudere gasten komen na het eten terug om een potje te klaverjassen of te biljarten.” Daarom scheelt het volgens haar enorm dat ze nu weer een biertje kunnen bestellen tegen een lagere prijs. “Het maakt het cafébezoek een stuk toegankelijker. Als je het niet meer kunt betalen, is het afgelopen.”

Ze denkt dat ze de komende tijd goed zitten bij Zachte Premium. “Ik heb nu de stap gezet en ik wil die graag doorzetten, omdat ik het een kans moet geven en omdat het gewoon zo goed aanslaat.” Ze vertelt dat het er niet alleen voor heeft gezorgd dat haar gasten blijven, maar dat haar klantenbestand er ook weer door groeit. “Die was op een gegeven moment aan het afnemen, dus het is erg welkom om te zien dat er weer meer mensen komen. Nu krijgen we zelfs mensen van buiten Uden bij ons op de stoep. Mensen zwaaien weer vaker met de vinger rond, er wordt weer aan de bel getrokken. Kortom: het is weer ouderwets gezellig.”

Contracten

Toch geldt deze mogelijkheid niet voor iedereen. Haar collega-ondernemers met een contract zitten namelijk vast aan de leverancier. Daarover zegt ze: “Ik begrijp ook wel dat het voor collega’s met contracten moeilijk is om eruit te stappen. Maar misschien kan er een voorstel komen om twee biertjes op de tap te zetten, zoals het huismerkbier van de producent. Dan kan alsnog een pilsje tegen een lagere prijs verkocht worden en hebben de gasten een keuze.” Of de producenten daarmee in zee gaan is echter nog de vraag. Maar het is altijd het proberen waard. “Daarnaast zullen zij zich ook een keer achter de oren moeten krabben als het gaat om constante prijsverhogingen. Ergens houdt het verhaal op.”

Door: Nationale Horecagids / Ilias van Bruggen

20 februari '23 (12:54)

Mariëlla Erkens over thee en spijs: ‘Hét alcoholvrije alternatief voor begeleidende dranken’

Het is tegenwoordig niet ongewoon dat een restaurant de vraag krijgt wat voor alcoholvrije dranken er op de kaart staan. Ondernemers spelen daar op in: mocktails, 0.0 bieren en alcoholvrije wijn komen steeds vaker op het menu te staan. Het enige waar deze dranken tegenaan lopen is de combinatie met gerechten. Tot de ontdekking van thee in de westerse horeca. Daarmee gaat een wereld aan mogelijkheden open voor begeleidende alcoholvrije dranken tijdens het diner. We gaan hierover in gesprek met Mariëlla Erkens. Zij is theesommelier en geeft trainingen en workshops over thee en spijs. Daarnaast is ze auteur van Thee, de Nuchtere Neef van Wijn, over de gastronomie van thee.

27 januari '23 (14:29)

De Werf uit Veere is het Beste Leerbedrijf Horeca 2023: ‘Persoonlijke aanpak is essentieel’

Januari begon goed met de nieuwste editie van de Horecava in de RAI in Amsterdam. Na twee coronajaren was het weer mogelijk om de grootste horecavakbeurs van Nederland fysiek te organiseren. Daar horen, zoals vanouds, de wedstrijden bij die worden gehouden tijdens de beurs. Eén van deze wedstrijden is het Beste Leerbedrijf Horeca. Nadat ’t Havenmansje in Harlingen gekozen werd als Beste Leerbedrijf van 2019/2020, was het tijd om het stokje over te dragen. De ogen van de jury vielen dit jaar op restaurant De Werf uit Veere. De eigenaar, Bart Melis, vertelt wat zij doen om het Beste Leerbedrijf Horeca te zijn.