Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederlandse Hotel Classificatie

Nederlandse Hotel Classificatie
 

De Nederlandse Hotel Classificatie (NHC) rangschikt de Nederlandse hotellerie sinds jaar en dag. Elk hotel in Nederland wordt met behulp van de NHC ingedeeld in één van de vijf sterrencategorieën. Iedere categorie kent een bepaald voorzieningenniveau dat tot uitdrukking komt in basis- en keuzenormen.

Basisnormen geven duidelijkheid welke vaste basisvoorzieningen per stercategorie aanwezig moeten zijn, waarbij iedere extra ster staat voor meer basisvoorzieningen. Vanaf twee sterren zijn er per categorie, naast de verplichte basisnormen, ook vrijwillige keuzenormen opgenomen om specifieke aspecten van het hotel aan het licht te brengen, waarmee punten behaald kunnen worden. Daarmee worden de individuele extra voorzieningen, faciliteiten en services van het hotel beloond.

Het is aan het hotel zelf om te kiezen aan welke keuzenormen uit de lijst zij willen voldoen. Met de keuzenormen kunnen hotels -ook binnen eenzelfde sterrencategorie- zich onderling van elkaar onderscheiden. Het ene hotel profileert zich in de markt bijvoorbeeld primair als zakenhotel, met vergadervoorzieningen en internet op de kamers. Het andere hotel legt het accent op leisure met allerlei wellness faciliteiten.

Basisnormen
Voor alle 5 categorieën gelden basisnormen waaraan elk hotel in de betreffende categorie moet voldoen. De basisnormen worden aangescherpt naarmate het om een hogere sterrencategorie gaat.

Keuzenormen
Hotels uit de categorieën 2 tot en met 5 sterren moeten ook een oplopend aantal punten halen door te voldoen aan een aantal keuzenormen. Hiermee worden de individuele extra voorzieningen, faciliteiten en services van het hotel beloond.

Bekijk hier de normen
Hieronder kunt u per sterrencategorie de normen downloaden in de vorm van handige checklists.

Bron: Bedrijfschap Horeca en Catering