Frisdrankmaker Refresco wijst overnamebod af
Bestuur en commissarissen van Refresco zagen in het voorstel geen basis voor gesprekken of nader onderzoek. Een woordvoerster van het bedrijf kon desgevraagd niet aangeven of de geboden prijs daarbij de enige bepalende factor is geweest. PAI zou in 2015 ook al in de markt zijn geweest voor Refresco, dat toen evenwel koos voor een beursgang in Amsterdam.
Destijds zei topman Hans Roelofs dat alleen een beursnotering Refresco kon helpen aan de kapitaalinjectie die nodig was om zijn groeiambities waar te maken. De opbrengst werd gebruikt om schulden af te lossen of te herfinancieren, zodat financiële ruimte ontstond voor een reeks overnames.
Hernieuwde belangstelling
Refresco had dinsdag bij het scheiden van de markt een beurswaarde van zo'n 1,2 miljard euro, niet veel meer dan ten tijde van de beursgang. Daar kwam woensdag rond het middaguur in korte tijd tot zo'n 10 procent bij, nadat persbureau Bloomberg als eerste melding had gemaakt van de hernieuwde Franse belangstelling voor het bedrijf.
Refresco produceerde in 2016 in totaal 6,5 miljard liter sap en frisdrank, zowel voor A-merken als Coca-Cola en Pepsi als voor huismerken. Daarmee werd een omzet behaald van zo'n 2,1 miljard euro en een nettowinst van 82 miljoen euro. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen meer dan 5500 mensen in dienst in Europa en de Verenigde Staten.
PAI is onder meer eigenaar van Roompot Vakanties. De investeringsmaatschappij stapte daar vorig jaar voor ruim een half miljard euro in. Ook Hunkemöller was enkele jaren eigendom van de vroegere investeringstak van de Franse bank BNP Paribas. Maar die keten van lingeriezaken werd begin vorig jaar doorverkocht aan de Amerikaanse investeerder Carlyle.